DOI: 10.14489/vkit.2019.02.pp.013-022
Набоков С. А., Мужичек С. М., Скрынников А. А., Ефанов В. В. ОПРЕДЕЛЕНИЕ КОЭФФИЦИЕНТА ТОРМОЖЕНИЯ ЛЕТАТЕЛЬНОГО АППАРАТА НА ЭТАПАХ ВЗЛЕТА И ПОСАДКИ (с. 13-22)
Аннотация. Один из путей предотвращения выкатывания самолета за пределы взлетно-посадочной полосы (ВПП) на этапах взлета и посадки – расчет в бортовом вычислителе и регистрация в бортовом накопителе в реальном масштабе времени коэффициента торможения самолета. Такой подход позволяет реализовать функцию анализа и контроля технического состояния и прогнозирования работоспособности шасси самолета. Предложены методики расчета коэффициента торможения по априорной информации о состоянии ВПП, полученной от диспетчерской службы аэродрома, расчета фактически реализуемого и общего коэффициентов торможения. Предложенный методический подход позволяет определить на борту самолета его коэффициент торможения на этапах взлета и посадки.
Ключевые слова: летательный аппарат; взлет; посадка; коэффициент торможения; взлетно-посадочная полоса; воздушное судно; шасси самолета.
Nabokov S. A., Muzhichek S. M., Skrynnikov А. A., Efanov V. V. DETERMINING THE BRAKING COEFFICIENT OF AN AIRCRAFT DURING TAKE-OFF AND LANDING (pp. 13-22)
Abstract. Flight safety was and remains of paramount importance for modern aviation. The International Civil Aviation Organization (ICAO) has formulated the main priorities related to improving the safety of flights for the near future. These include: improving the safety of runway operations, reducing the number of Controlled Flight Into Terrain (CFIT) accidents, and bringing down the number of accidents and incidents associated with Loss Of Control Inflight (LOC-I). It should be noted that more than half of the accidents in the world are related to runway safety. The statistical analysis of aviation accidents also confirms that more than 50 % of their total amount falls on the approach, landing and taxiing phases of flight. Runway overruns account for about a quarter of all incidents and accidents in air transport and 86 % of all events that occurred on the runway, including 80 % of all accidents. The main reasons leading to runway accidents and incidents are runway surface and weather conditions at the airfield. One of the ways to prevent an airplane from overrun during take-off and landing is to calculate in the on-board computer and register in the on-board storage device in real time the braking coefficient of the airplane. Such approach also allows implementing an undercarriage monitoring function to control its technical health and predict its performance. The article proposes methods for calculating the braking coefficient based on a priori runway surface condition information received from the terminal information service, as well as calculating the actual and total airplane braking coefficients. The proposed methodical approach allows to determine on-board the aircraft its braking coefficient during take-off and landing.
Keywords: Aircraft; Take-off; Landing; Braking coefficient; Runway; Airplane; Landing gear.
С. А. Набоков, С. М. Мужичек, А. А. Скрынников (ФГУП «Государственный научно-исследовательский институт авиационных систем» ГНЦ РФ, Москва, Россия) E-mail:
Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
В. В. Ефанов (Военный учебно-научный центр Военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия имени профессора Н. Е. Жуковского и Ю. А. Гагарина» Министерства обороны РФ, Воронеж, Россия)
S. A. Nabokov, S. M. Muzhichek, А. A. Skrynnikov (State Research Institute of Aviation Systems, State Scientific Center of Russian Federation, Moscow, Russia) E-mail:
Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
V. V. Efanov (Military Educational and Scientific Centre of the Air Force N. E. Zhukovsky and Yu. A. Gagarin Air Force Academy the Ministry of Defense of the Russian Federation, Voronezh, Russia)
1. Интегральный показатель технической исправности летательного аппарата на этапах взлета и посадки / С. М. Мужичек и др. // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2018. № 5. С. 10 – 18. doi: 10.14489/vkit.2018.05.pp.010-018 2. Приложение 14 к Конвенции о Международной гражданской авиации. Аэродромы. Т. 1. Проектирование и эксплуатация аэродромов // Международные стандарты и Рекомендуемая практика. Изд. седьмое, июль. ИКАО, 2016. 380 с. 3. Subbotin N., Gardner S. Takeoff and Landing Performance Assessment Validation Effort of the Runway Condition Assessment Matrix. U.S. Department of Transportation Federal Aviation Administration. June, 2013. 177 p. 4. Шаров В. Д., Некрасов В. Г., Гордеев О. Ю. Характеристики состояния поверхности ВПП и их оценка при выполнении полетов [Электронный сурс]. 26 c. URL: http://dspk.cs.gkovd.ru/library/data/ har__ki_sost__poverhn__vpp_pri_vyp__polyotov.pdf (дата обращения: 24.08.2018). 5. Takeoff Performance Data for Operations on Contaminated Runways [Электронный ресурс] // Department of Transportation Federal Aviation Administration Advisory Circular No. 25 – 31 from 22.12.2015. ANM-111. 15 p. URL: https://www.faa.gov/document Library/media/Advisory_Circular/AC_25-31.pdf (дата обращения: 20.12.2018). 6. Landing Performance Data for Time-of-Arrival Landing Performance Assessments [Электронный ресурс] // Department of Transportation Federal Aviation Administration Advisory Circular No. 25 – 32 from 22.12.2015. ANM-111. 24 p. URL: https://www.faa.gov/ documentLibrary/media/Advisory_Circular/AC_25-32.pdf (дата обращения: 20.12.2018). 7. 14 CFR 25.109 – Accelerate-Stop Distance // Legal Information Institute [Электронный ресурс]. URL: https://www.law.cornell.edu/cfr/text/14/25.109 (дата обращения: 20.12.2018). 8. Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25 [Электронный ресурс] / EASA. Amendment 3 from 19.09.2007. 617 p. URL: https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/CS-25_ Amdt%203_ 19.09.07_Consolidated%20version.pdf (дата обращения: 20.12.2018). 9. Van Es G. W. H. Hydroplaning of Modern Aircraft Tires (No. NLR-TP-2001-242) / National Aerospace Laboratory NLR. 2001. 11 p. URL: https://www. skybrary.aero/bookshelf/books/1147.pdf (дата обращения: 20.12.2018). 10. Котик М. Г. Динамика взлета и посадки самолетов. М.: Машиностроение, 1984. 256 с. 11. Бюшгенс Г. С., Студнев Р. В. Аэродинамика самолета. Динамика продольного и бокового движения. М.: Машиностроение, 1978. 349 с. 12. Двигатель ПС-90А. Руководство по технической эксплуатации 94-00-807 РЭ. [Электронный ресурс]. Кн. I (Разделы 072.00.00, 070.00.00). 1990. URL: http://www.aviadocs.net/rle/IL-96-300/CD1/Dvigat/IL-96-300_Dv_PS-90A_kn1.pdf (дата обращения: 20.12. 2018).
1. Muzhichek S. M. et al. (2018). Integral indicator of the technical health of the aircraft at the stages of takeoff and landing. Vestnik komp'yuternyh i informatsionnyh tekhnologiy, (5), pp. 10-18. [in Russian language] doi: 10.14489/vkit.2018.05.pp.010-018 2. Annex 14 to the Convention on International Civil Aviation. Airfields. Vol. 1. Design and operation of airfields. (2016). International standards and recommended practice. Izdatel'stvo sed'moe, iyul'. IKAO. [in Russian language] 3. Subbotin N., Gardner S. (2013). Takeoff and Landing Performance Assessment Validation Effort of the Runway Condition Assessment Matrix. U.S. Department of Transportation Federal Aviation Administration. 4. Sharov V. D., Nekrasov V. G., Gordeev O. Yu. (2018). Characteristics of the state of the runway surface and their assessment during flight operations. Available at: http://dspk.cs.gkovd.ru/library/data/ har__ki_sost_ poverhn__vpp_pri_vyp__polyotov.pdf (Accessed: 24.08.2018). 5. Takeoff Performance Data for Operations on Contaminated Runways. (2015). Department of Transportation Federal Aviation Administration Advisory Circular, 25 – 31. ANM-111. Available at: https://www. faa.gov/document Library/media/Advisory_Circular/ AC_25-31.pdf (Accessed: 20.12.2018). 6. Landing Performance Data for Time-of-Arrival Landing Performance Assessments. (2015). Department of Transportation Federal Aviation Administration Advisory Circular, 25 – 32. ANM-111. Available at: https://www.faa.gov/ documentLibrary/media/ Adviso-ry_Circular/AC_25-32.pdf (Accessed: 20.12.2018). 7. 14 CFR 25.109 – Accelerate-stop distance. (2018). Legal Information Institute. Available at: https://www.law.cornell.edu/cfr/text/14/25.109 (Accessed: 20.12.2018). 8. Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25. (2007). EASA. Amendment 3. Available at: https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/CS-25_ Amdt%203_19.09.07_Consolidated%20version.pdf (Accessed: 20.12.2018). 9. Van Es G. W. H. (2001). Hydroplaning of Modern Aircraft Tires (No. NLR-TP-2001-242). National Aerospace Laboratory NLR. Available at: https://www. skybrary.aero/bookshelf/books/1147.pdf (Accessed: 20.12.2018). 10. Kotik M. G. (1984). The dynamics of takeoff and landing of aircraft. Moscow: Mashinostroenie. [in Russian language] 11. Byushgens G. S., Studnev R. V. (1978). Aerodynamics of the aircraft. Dynamics of longitudinal and lateral movement. Moscow: Mashinostroenie. [in Russian language] 12. PS-90A Engine. (1990). Technical operation manual No. 94-00-807 RE. Book I (Sections 072.00.00, 070.00.00). Available at: http://www.aviadocs.net/rle/IL-96-300/CD1/Dvigat/IL-96-300_Dv_PS-90A_kn1.pdf (Accessed: 20.12. 2018)
Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).
Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.
После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.
Для заказа скопируйте doi статьи:
10.14489/vkit.2019.02.pp.013-022
и заполните форму
Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.
.
This article is available in electronic format (PDF).
The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.
After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.
To order articles please copy the article doi:
10.14489/vkit.2019.02.pp.013-022
and fill out the form
.
|