| Русский Русский | English English |
   
Главная Current Issue
23 | 06 | 2025
10.14489/vkit.2025.06.pp.012-018

DOI: 10.14489/vkit.2025.06.pp.012-018

Петров М. Ю., Вишнякова Л. В.
УЧЕТ ОГРАНИЧЕНИЙ ЛЕТАТЕЛЬНОГО АППАРАТА ПРИ ПОИСКЕ МАРШРУТА ПОЛЕТА НА ГРАФЕ
(pp. 12-18)

Аннотация. Представлен алгоритм учета технических ограничений летательного аппарата. Алгоритм основан на переносе ограничений в структуру графа поиска, что позволяет применять стандартные алгоритмы поиска пути на графе. Продемонстрирована его работоспособность в задаче поиска маршрута полета на минимальной высоте.

Ключевые слова:  поиск пути; учет ограничений на графе; маршрут летательного аппарата.


Petrov M. Yu., Vishnyakova L. V.
ACCOUNTING FOR AIRCRAFT LIMITATIONS IN ROUTE SEARCH ON GRAPH
(pp. 12-18)

Abstract. Building a flight route is one of the main task, which must be solved before using an aircraft. The most common ways to set a route is to specify a set of points. Graph pathfinding algorithms such as Dijkstra's algorithm or A* are an extremely common means of solving this kind of problem. Not every arbitrary set of points is a valid route because aircraft may have technical limitations. Because of this, basic graph algorithms can sometimes produce incorrect routes.  The purpose of this work is to demonstrate the described problem, as well as an algorithm for solving it. This paper presents two options for solving this problem. Both solutions are based on transferring constraints into the search graph structure. The first solution involves a complete reconstruction of the graph in which all invalid transitions are discarded. While the second solution involves a local reconstruction of the graph. Both solution allow using standard path-finding algorithms on new graph without any restrictions. The problem and its solution are demonstrated in the task of finding a flight route at the minimum altitude. The main technical limitation in the example is the minimum turning radius. The optimized function is the minimum flight altitude.  The route is searched on a Digital Elevation Map. A Digital Elevation Map is a type of geospatial data that represents the terrain or topography of an area in a digital format. It typically consists of a gridded array of elevations at regular intervals, where each cell contains the height value above sea level for that specific location. The example demonstrates how the minimum turning radius changes the optimal route.

Keywords: Path finding; Constraint handling on graph; Flight route.

Рус

М. Ю. Петров, Л. В. Вишнякова (ФАУ «Государственный научно-исследовательский институт авиационных систем», Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Eng

M. Yu. Petrov, L. V. Vishnyakova (State Research Institute of Aviation Systems, Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Рус

1. Dijkstra E. W. A Note on Two Problems in Connexion with Graphs // Numerische mathematic. 1959. V. 1, № 1. P. 269–271.
2. Pearl J. Heuristics: Intelligent Search Strategies for Computer Problem Solving. Boston: Addison-Wesley Longman Publishing Co, 1984.
3. Harabor D., Grastien A. Online Graph Pruning for Pathfinding on Grid Maps // 25 National Conference on Artificial Intelligence. (AAAI 2011). 7–11 August 2011. San Francisco, California. P. 1114–1119.
4. Köhler E., Möhring R. H., Schilling H. Acceleration of Shortest Path and Constrained Shortest Path Computation // Conference: Experimental and Efficient Algorithms, 4th Workshop on Experimental Algorithms (WEA 05). 10–13 May 2005, Santorini Island. P. 126–138. DOI: 10.1007/11427186_13
5. Петров М. Ю. Построение маршрута полета летательного аппарата на малых высотах // Известия Российской академии наук. Теория и системы управления. 2019. № 3. С. 140–146.
6. Кормен Т. Х., Лейзерсон Ч. И., Ривест Р. Л., Штайн К. Алгоритмы: построение и анализ. 2-е изд. М.: Вильямс, 2007. 459 с.

Eng

1. Dijkstra, E. W. (1959). A note on two problems in connexion with graphs. Numerische Mathematic, 1(1), 269–271.
2. Pearl, J. (1984). Heuristics: Intelligent search strategies for computer problem solving. Addison-Wesley Longman.
3. Harabor, D., & Grastien, A. (2011). Online graph pruning for pathfinding on grid maps. Proceedings of the 25th National Conference on Artificial Intelligence (AAAI 2011), 1114–1119.
4. Köhler, E., Möhring, R. H., & Schilling, H. (2005). Acceleration of shortest path and constrained shortest path computation. Proceedings of the 4th Workshop on Experimental Algorithms (WEA'05), 126–138. https://doi.org/10.1007/11427186_13
5. Petrov, M. Yu. (2019). Aircraft low-altitude flight path planning. Izvestiya Rossiiskoi Akademii Nauk. Teoriya i Sistemy Upravleniya, (3), 140–146. [in Russian language]
6. Cormen, T. H., Leiserson, C. E., Rivest, R. L., & Stein, C. (2007). Algorithms: Construction and analysis (2nd ed.). Williams. [in Russian language]

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 700 руб. (в том числе НДС 20%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/vkit.2025.06.pp.012-018

и заполните  форму 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

 

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 700 rubles. (including VAT 20%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/vkit.2025.06.pp.012-018

and fill out the  form  

 

.

 

 

 
Search
Баннер
Rambler's Top100 Яндекс цитирования