10.14489/vkit.2020.10.pp.021-029 |
DOI: 10.14489/vkit.2020.10.pp.021-029 Акопов А. С., Хачатрян Н. К., Бекларян Л. А., Бекларян А. Л. Аннотация. Дано продолжение описания системы управления наземными беспилотными транспортными средствами (БТС) в рамках интеграции феноменологического подхода к моделированию поведения агентов и методов нечеткой кластеризации в целях повышения качества принимаемых решений. В результате с помощью методов динамической нечеткой кластеризации обеспечена поддержка адаптивного управления БТС, что позволяет минимизировать риски возникновения дорожно-транспортных происшествий (аварийных ситуаций с участием БТС) и максимизировать трафик (суммарный выходной поток) в условиях интенсивного дорожного потока. Выполнена программная реализация разработанной имитационной модели в среде AnyLogic и проведены численные эксперименты, нацеленные на анализ сценариев развития дорожной ситуации с участием ансамбля БТС. Ключевые слова: нечеткая кластеризация; беспилотные транспортные системы; интеллектуальная транспортная система; адаптивное управление; имитационное моделирование.
Akopov A. S., Khachatryan N. K., Beklaryan L. A., Beklaryan A. L. Abstract. This article continues the description of the control system for ground unmanned vehicles as part of the integration of a phenomenological approach to modeling the behavior of agents and methods of fuzzy clustering in order to improve the quality of decisions. As a result, adaptive fuzzy clustering methods provide support for adaptive ground unmanned vehicles control, which minimizes the risks of accidents (emergencies involving ground unmanned vehicles) and maximizes traffic (total output stream) in conditions of heavy traffic. The second part is devoted to the description of the developed fuzzy clustering algorithm, software implementation and experiments. As a result, within the framework of the developed model of ground unmanned vehicles movement, fuzzy clustering methods are used to ensure the procedure for choosing the most preferable (least dense) lane in conditions of heavy traffic and to support continuous information exchange between ground unmanned vehicles. The software implementation of the developed simulation model in the AnyLogic environment was performed and numerical experiments aimed at analyzing scenarios of the development of the road situation with the participation of the ground unmanned vehicles ensemble were carried out. Various behavioral scenarios of the developed ground unmanned vehicles control system were investigated, and agent clustering was performed for each scenario under consideration. As a result of numerical experiments, the effectiveness of using the proposed fuzzy clustering procedure to assess the density of the road flow and adaptive control and maneuvering of the ground unmanned vehicles is confirmed. Keywords: Fuzzy clustering; Unmanned transport systems; Intelligent transport system; Adaptive management; Simulation modeling.
РусА. С. Акопов, Н. К. Хачатрян (Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»; ФГБУН «Центральный экономико-математический институт РАН, Москва, Россия)
EngA. S. Akopov, N. K. Khachatryan (National Research University Higher School of Economics; Central Economics and Mathematics Institute Russian Academy of Science, Moscow, Russia),
Рус1. Система управления беспилотными транспортными средствами на основе нечеткой кластеризации. Ч. 1. Модель движения транспортных средств / А. С. Акопов и др. // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2020. Т. 17, № 9. С. 3 – 12. doi: 10.14489/vkit.2020.09.pp.003-012 Eng1. Akopov A. S. et al. (2020). A control system for unmanned vehicles based on fuzzy clustering. Part 1. Model of vehicle movement. Vestnik komp'yuternyh i informatsionnyh tekhnologiy, Vol. 17, (9), pp. 3 – 12. [in Russian language] doi: 10.14489/vkit.2020.09.pp.003-012
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2020.10.pp.021-029 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. .
EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2020.10.pp.021-029 and fill out the
.
|