| Русский Русский | English English |
   
Главная Текущий номер
24 | 02 | 2020
10.14489/vkit.2020.01.pp.011-017

DOI: 10.14489/vkit.2020.01.pp.011-017

Набоков С. А., Мужичек С. М., Скрынников А. А., Ефанов В. В.
МЕТОД ПРЕДУПРЕЖДЕНИЯ ПРОДОЛЬНОГО ВЫКАТЫВАНИЯ ВОЗДУШНОГО СУДНА ЗА ПРЕДЕЛЫ ВЗЛЕТНО-ПОСАДОЧНОЙ ПОЛОСЫ
(c. 11-17)

Аннотация. Проанализировано фактическое состояние аэродромной сети Российской Федерации с учетом фактора пригодности и размеров взлетно-посадочной полосы (ВПП). Выкатывания воздушных судов за пределы ВПП при взлете и посадке составляют примерно четверть всех инцидентов и аварий на воздушном транспорте Для предупреждения выкатываний воздушных судов за пределы ВПП в первую очередь необходима разработка соответствующего методического обеспечения. Предложен метод предупреждения продольного выкатывания воздушных судов за пределы ВПП на этапе посадки, который позволит сократить число аварий и катастроф на воздушном транспорте.

Ключевые слова:  летательный аппарат; посадка; выкатывание; тормозная дистанция.

 

Nabokov S. A., Muzhichek S. M., Skrynnikov A. A., Efanov V. V.
THE METHOD OF PREVENTING THE LONGITUDINAL ROLLING OUT OF THE AIRCRAFT OUTSIDE THE RUNWAY
(pp. 11-17)

Abstract. Rolling the aircraft off the runway is one of the most common causes of air crashes in the world (i.e., accidents with casualties). Sometimes it is called “number one killer” in civil aviation. According to statistics from the IATA (International Air Transport Association), approximately 24 % of the victims accounted for this type of incident. Important factors leading to accidents and flight accidents of aircraft on the runway are the actual condition of the runway coverage and the prevailing weather conditions of the aerodrome. Analysis of the actual state of the airfield network of the Russian Federation, taking into account the factor of the state and size of the runway, showed that from 1992 to the present, the number of existing airports and airfields has decreased from 1,300 to 330, and out of 162 aerodromes of federal significance, 63% can “contribute” to increased risks during takeoff and landing of aircraft. At the landing stage, the greatest danger is that the aircraft rolls out of the runway. Rolling out accounted for about a quarter of all incidents and accidents on air transport and 96 % of all events that occurred on the runway, including 80 % of all accidents. So, according to the WAAS (World Aircraft Accident Summary – Ascend, World Accident Data Foundation), from 1998 to 2007. 141 cases of rolling-out were registered in the world civil aviation, as a result of which 550 people died. Usually, as the aircraft rolls out of the runway, the airframe and landing gear are destroyed. The task of minimizing the risks of aircraft rolling out on landing is of great practical importance. This is due to the fact that, on the one hand, in recent decades there has been a constant increase in the size and mass of cruise ships and, consequently, an increase in landing speed and the required landing distance, which increases the likelihood of rolling out. To solve this problem, it is necessary to develop appropriate methodological support. In the article, the authors propose a new method to prevent longitudinal rolling of aircraft beyond the runway limits at the landing stage.

Keywords: Aircraft; Landing; Rolling out; Braking distance.

Рус

С. А. Набоков («Научно-исследовательский институт аэронавигации» – филиал ФГУП «Государственный научно-исследовательский институт гражданской авиации», Москва, Россия);
С. М. Мужичек, А. А. Скрынников (ФГУП «Государственный научно-исследовательский институт авиационных систем» ГНЦ РФ, Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
В. В. Ефанов (Военный учебно-научный центр Военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия имени профессора Н. Е. Жуковского и Ю. А. Гагарина» Министерства обороны РФ, Воронеж, Россия)

 

Eng

S. A. Nabokov (Branch “Research Institute of Air Navigation” State Research Institute of Civil Aviation, Moscow, Russia)
S. M. Muzhichek, A. A. Skrynnikov (State Research Institute of Aviation Systems, State Scientific Center of Russian Federation, Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
V. V. Efanov (Military Educational and Scientific Centre of the Air Force N. E. Zhukovsky and Yu. A. Gagarin Air Force Academy the Ministry of Defence of the Russian Federation, Voronezh, Russia)

 

Рус

1. Интегральный показатель технической исправности летательного аппарата на этапах взлета и посадки / С. М. Мужичек и др. // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2018. № 5. С. 10 – 18. doi: 10.14489/ vkit.2018.05.pp.010–018
2. Пат. РФ на изобретение № 2668008. Способ предотвращения продольного выкатывания воздушных судов за пределы взлетнопосадочной полосы и устройство для его осуществления / Мужичек С. М., Киселев М. А., Сапожников А. В.; заявл. 16.12.2016 № 2016149574; опубл. 25.09.2018; Бюл. № 27.
3. Определение коэффициента торможения летательного аппарата на этапах взлета и посадки / С.А. Набоков и др. // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2019. № 2. С. 13 – 22. doi:10.14489/vkit.2019.02. pp.013–022
4. Subbotin N., Gardner S. Takeoff and Landing Performance Assessment Validation Effort of the Runway Condition Assessment Matrix. U.S. Department of Transportation Federal Aviation Administration. 2013. 177 p.
5. Шаров В. Д., Некрасов В. Г., Гордеев О. Ю. Характеристики состояния поверхности ВПП и их оценка при выполнении полетов [Электронный ресурс]. URL: http://dspk.cs.gkovd.ru/ library/ data/har__ki_sost__poverhn __vpp_pri_vyp__polyotov.pdf (дата обращения: 24.08.2018).
6. Завершинский В. В. Метод построения и информационно-математическое обеспечение бортовой автоматизированной системы снижения риска выкатывания воздушных судов на пробеге: дис. … канд. тех. наук: 05.22.14. Ульяновск, 2011. 143 с.
7. Бехтина Н. Б. Разработка и обоснование рекомендаций по повышению эффективности и безопасности эксплуатации тяжелых транспортных самолетов на основе универсальной математической модели динамики шасси: дис. … канд. техн. наук: 05.22.14. М., 2008. 301 с.
8. Крееренко О. Д. Метод совмещенного синтеза законов управления движением летательных аппаратов по взлетно-посадочной полосе в режиме посадки: дис. … канд. техн. наук: 05.13.01. Таганрог, 2012. 203 с.

Eng

1. Muzhichek S. M., Hrulin S. V., Skrynnikov A. A. et al. (2018). Integral indicator of technical serviceability of an aircraft at take-off and landing stages. Vestnik komp'yuternyh i informatsionnyh tekhnologiy, 167(5), pp. 10 – 18. [in Russian language] DOI: 10.14489/vkit.2018.05.pp.010-018
2. Muzhichek S. M., Kiselev M. A., Sapozhnikov A. V. A method of preventing longitudinal roll-out of aircraft outside the runway and a device for its implementation. Ru Patent No. 2668008. Russian Federation. [in Russian language]
3. Nabokov S. A., Muzhichek S. M., Skrynnikov A. A., Efanov V. V. (2019). Determination of the braking coefficient of the aircraft at the stages of take-off and landing. Vestnik komp'yuternyh i informatsionnyh tekhnologiy, (2), pp. 13 – 22. [in Russian language] DOI: 10.14489/vkit.2019.02.pp.013-022
4. Subbotin N., Gardner S. (2013). Takeoff and Landing Performance Assessment Validation Effort of the Runway Condition Assessment Matrix. DOT/FAA/TC-TN13/22.
5. Sharov V. D., Nekrasov V. G., Gordeev O. Yu.Runway surface condition characteristics and their assessment during flights. Available at: http://dspk.cs.gkovd.ru/ library/da-ta/har__ki_sost__poverhn__vpp_pri_vyp__polyotov.pdf Accessed: 24.08.2017). [in Russian language]
6. Zavershinskiy V. V. (2011). The method of construction and information and mathematical support of the on-board automated system for reducing the risk of rolling out aircraft on the run. Ul'yanovsk. [in Russian language]
7. Bekhtina N. B. (2008). Development and substantiation of recommendations for improving the efficiency and safety of operation of heavy transport aircraft based on a universal mathematical model of landing gear dynamics. Moscow. [in Russian language]
8. Kreerenko O. D. (2012). The method of combined synthesis of laws governing the movement of aircraft along the runway in landing mode. Taganrog. [in Russian language]

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/vkit.2020.01.pp.011-017

и заполните  форму 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

 

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/vkit.2020.01.pp.011-017

and fill out the  form  

 

.

 

 

 
Поиск
Баннер
Баннер
Баннер
Баннер
Баннер
Журнал КОНТРОЛЬ. ДИАГНОСТИКА
Баннер
Rambler's Top100 Яндекс цитирования