10.14489/vkit.2025.10.pp.022-028 |
DOI: 10.14489/vkit.2025.10.pp.022-028 Шоркина И. Н., Новиков С. П. Аннотация. Изложена проблема геометрической оптимизации поверхности днища корпуса маломерного судна, в частности мотолодки SL-480, в целях улучшения качества сборки и снижения деформаций обшивки. При проектировании гладких корпусных поверхностей из листовых алюминиево-магниевых материалов должны учитываться особенности их обработки и обеспечиваться развертываемость. Рассмотрены методы проектирования развертываемых поверхностей с использованием CAD-системы Rhinoceros. Работа основана на современных исследованиях в области судостроения, включая методы аппроксимации корпусных поверхностей коническими сечениями. Практически показано, что корректировка обводов днища на основе мультиконической аппроксимации устраняет зазоры и неровности обшивки. Проведен сравнительный анализ разверток (разница в площадях поверхностей составила 0,1 %). Результаты исследования демонстрируют улучшение качества сборки и могут быть полезны для проектировщиков и производителей маломерных судов, стремящихся к повышению точности и эффективности производства. Ключевые слова: поверхность днища корпуса; развертывающаяся обшивка; листовые материалы; CAD-системы; мультиконическая поверхность; гладкость поверхности.
Abstract. The actual problem of geometric optimising the surface of the bottom of the hull of a small-sized vessel on the example of the motorboat SL-480 is considered. The main purpose of the research is to reduce deformations of the cladding, gaps between the cladding and the hull set by improving the surface developability when using sheet aluminum-magnesium alloys (AMG), which have high plasticity, corrosion resistance and lightness. The key aspects of the design of deployable surfaces are analysed, with special attention paid to the methods of their approximation in the CAD system Rhinoceros. Two modelling approaches are presented: using the "Sweep 2 rails" and "Developable loft from two curves" commands. The first approach generates a surface with straight spar lines, which can lead to gaps during assembly, especially in the bow. The second approach, based on a multiconic approximation, provides better deployability, although it requires adjustments to the power set. Practical implementation has shown that combining these methods can minimise gaps (bottom surface area discrepancy down to 0.1%) and improve surface smoothness. The results of the study include design recommendations: separate approaches for the aft and bow hulls, smoothness control by visualisation, and modernisation of the power set elements. These solutions can benefit small boat manufacturers to improve assembly accuracy and reduce manufacturing defects. Further research is proposed to focus on the development of parametric models and the integration of artificial intelligence for automated design. Keywords: Hull bottom surface; Deployable cladding; Sheet materials; CAD systems; Multiconical surface; Surface smoothness.
РусИ. Н. Шоркина, С. П. Новиков (Волжский государственный университет водного транспорта, Нижний Новгород, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript EngI. N. Shorkina, S. P. Novikov (Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Алюминиевые материалы в судостроении и эффективность их использования в промышленности / Е. П. Осокин, Н. Н. Барахтина, В. И. Павлова и др. // Технология легких сплавов. 2022. № 3. С. 69–84. DOI: 10.24412/0321-4664-2022-3-69-84 Eng1. Алюминиевые Osokin, E. P., Barakhtina, N. N., Pavlova, V. I., et al. (2022). Aluminum materials in shipbuilding and the efficiency of their use in industry. Tekhnologiya Legkikh Splavov, (3), 69–84. [in Russian language]. https://doi.org/10.24412/0321-4664-2022-3-69-84
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 700 руб. (в том числе НДС 20%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2025.10.pp.022-028 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. .
EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 700 rubles. (including VAT 20%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2025.10.pp.022-028 and fill out the
.
|