10.14489/vkit.2025.06.pp.012-018 |
DOI: 10.14489/vkit.2025.06.pp.012-018 Петров М. Ю., Вишнякова Л. В. Аннотация. Представлен алгоритм учета технических ограничений летательного аппарата. Алгоритм основан на переносе ограничений в структуру графа поиска, что позволяет применять стандартные алгоритмы поиска пути на графе. Продемонстрирована его работоспособность в задаче поиска маршрута полета на минимальной высоте. Ключевые слова: поиск пути; учет ограничений на графе; маршрут летательного аппарата.
Abstract. Building a flight route is one of the main task, which must be solved before using an aircraft. The most common ways to set a route is to specify a set of points. Graph pathfinding algorithms such as Dijkstra's algorithm or A* are an extremely common means of solving this kind of problem. Not every arbitrary set of points is a valid route because aircraft may have technical limitations. Because of this, basic graph algorithms can sometimes produce incorrect routes. The purpose of this work is to demonstrate the described problem, as well as an algorithm for solving it. This paper presents two options for solving this problem. Both solutions are based on transferring constraints into the search graph structure. The first solution involves a complete reconstruction of the graph in which all invalid transitions are discarded. While the second solution involves a local reconstruction of the graph. Both solution allow using standard path-finding algorithms on new graph without any restrictions. The problem and its solution are demonstrated in the task of finding a flight route at the minimum altitude. The main technical limitation in the example is the minimum turning radius. The optimized function is the minimum flight altitude. The route is searched on a Digital Elevation Map. A Digital Elevation Map is a type of geospatial data that represents the terrain or topography of an area in a digital format. It typically consists of a gridded array of elevations at regular intervals, where each cell contains the height value above sea level for that specific location. The example demonstrates how the minimum turning radius changes the optimal route. Keywords: Path finding; Constraint handling on graph; Flight route.
РусМ. Ю. Петров, Л. В. Вишнякова (ФАУ «Государственный научно-исследовательский институт авиационных систем», Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript EngM. Yu. Petrov, L. V. Vishnyakova (State Research Institute of Aviation Systems, Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Dijkstra E. W. A Note on Two Problems in Connexion with Graphs // Numerische mathematic. 1959. V. 1, № 1. P. 269–271. Eng1. Dijkstra, E. W. (1959). A note on two problems in connexion with graphs. Numerische Mathematic, 1(1), 269–271.
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 700 руб. (в том числе НДС 20%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2025.06.pp.012-018 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. .
EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 700 rubles. (including VAT 20%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2025.06.pp.012-018 and fill out the
.
|