10.14489/vkit.2025.01.pp.035-041 |
DOI: 10.14489/vkit.2025.01.pp.035-041 Февральских А. В. Аннотация. Развитие скоростного амфибийного флота тесно связано с качеством аэрогидродинамического проектирования. Сопротивление движению судов этого типа со стороны водной и воздушной сред, а также несущие свойства, характеристики устойчивости и управляемости определяют возможность конкуренции данного вида техники с другим транспортом. Представлены результаты исследования возможностей численного моделирования аэрогидродинамики в целях обеспечения цифровой поддержки проектирования скоростных амфибийных судов, определены аэрогидродинамические характеристики компоновочных вариантов судна, деформация водной поверхности. Приведен алгоритм обеспечения цифровой поддержки проектирования аэрогидродинамической компоновки скоростного амфибийного судна на основе применения технологий CFD-моделирования. Ключевые слова: цифровая поддержка проектирования; численное моделирование; скоростное амфибийное судно.
Fevralskikh A. V. Abstract. The development of a high-speed amphibious vehicle directly depends on the quality of aerohydrodynamic design, since the determination of resistance to the movement from the water and air environments, as well as the provision of load-bearing properties, stability and controllability characteristics determine the possibility of competition of this type of equipment with other transport. The article presents the results of a study of the possibilities of aerohydrodynamics numerical modeling to provide digital support for the design of high-speed amphibious vessels, provides the results of determining the aerohydrodynamic characteristics of the layout options of the vessel, the results of determining the deformation of the water surface, and also provides an algorithm for providing digital support for the design of the aerohydrodynamic layout of a high-speed amphibious vessel based on the use of technologies CFD simulation. The results of numerical simulation of ground effect aerodynamics are presented in comparison with results of test in wind tunnel for different values of distance between ground and trailing edge of wing: there is a good agreement between numerical and experimental results. Also presented the results of numerical simulation of aerohydrodynamics of dynamic air cushion vessel with taking into account the influence of thrust propeller on the deformation of water surface as dependence of drag coefficient on ground clearance and profiles of deformed water surface inn different section planes. Keywords: digital support of design; numerical simulation; highspeed amphibious vehicle.
РусА. В. Февральских (Нижегородский государственный технический университет имени Р. Е. Алексеева, Нижний Новгород, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript EngA. V. Fevralskikh (Nizhny Novgorod State Technical University named after R. E. Alekseev, Nizhny Novgorod, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Ваганов А.М. Проектирование скоростных судов. Л.: Судостроение, 1978. 279 с. Eng1. Vaganov A. M. (1978). Design of high-speed vessels. Leningrad: Sudostroenie. [in Russian language]
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 700 руб. (в том числе НДС 20%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2025.01.pp.035-041 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. .
EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 700 rubles. (including VAT 20%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2025.01.pp.035-041 and fill out the
.
|