| Русский Русский | English English |
   
Главная Текущий номер
22 | 12 | 2024
10.14489/vkit.2022.01.pp.026-036

DOI: 10.14489/vkit.2022.01.pp.026-036

Сакулин С. А., Алфимцев А. Н., Недашковский В. М., Кальгин Ю. А.
ПОВЫШЕНИЕ ЭФФЕКТИВНОСТИ ПОИСКА ИНФОРМАЦИИ В ИНТЕРНЕТЕ НА ОСНОВЕ ФОРМИРОВАНИЯ МЕТАКОГНИТИВНОЙ СТРАТЕГИИ
(c. 26-36)

Аннотация. Рассмотрен способ повышения эффективности поиска информации по заданной теме в Интернете на основе формирования метакогнитивной стратегии поиска. Разработана концептуальная модель поиска в универсальных и научных поисковых системах, способствующая формированию метакогнитивной стратегии поиска. Проведен эксперимент по применению этой модели студентами при поиске информации для написания выпускных квалификационных работ. Предложен обобщенный показатель эффективности поиска. Описаны качественные и количественные результаты эксперимента.

Ключевые слова:  информационный поиск; метакогнитивная стратегия; концептуальная модель поиска; повышение качества студенческих работ.

 

Sakulin S. A., Alfimtsev A. N., Nedashkovskii V. M., Kalgin Yu. A.
EFFICIENCY INCREASING OF INFORMATION SEARCH ON A GIVEN TOPIC ON THE INTERNET
(pp. 26-36)

Abstract. The article discusses the ways to overcome the difficulties associated with surfing the Internet for certain information. Many users are not able to explicitly make up a search request according to their information needs, and their search is often limited to haphazard use of several most popular search engines. Most search engine research is technical. At the same time, in recent years more and more researchers have paid the attention to the study of information search issues in the global network. These studies are at the junction of computer science and psychology. It focuses on information behavior and user needs, cognitive factors and information practices of users. The article examines the previously applied conceptual models of information retrieval, formulates a conceptual model of information retrieval on a given topic. The main properties of user interaction with search engines and factors that should be taken into account are considered. The procedure for information search and analysis in universal and scientific search systems is described. The description of experimental testing of the proposed conceptual search model is provided. The article proposes a new conceptual model of search in universal and scientific search engines. This model contributes to the formation of a metacognitive search strategy. In addition, a generalized indicator of the efficiency of information retrieval using such a model is proposed. The proposed conceptual search model can be applied in the educational process. In particular, the article provides an example of students’ use of the elements of the formed metacognitive strategy when doing Bachelor degree paper research.

Keywords: Information search; Metacognitive strategy; Conceptual search model; Improving the quality of student work.

Рус

С. А. Сакулин, А. Н. Алфимцев, В. М. Недашковский, Ю. А. Кальгин (Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана, Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Eng

S. A. Sakulin, A. N. Alfimtsev, V. M. Nedashkovskii, Yu. A. Kalgin (Bauman Moscow State Technical University, Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Рус

1. Гладун А. Я., Рогушина Ю. В. Формирование тезауруса предметной области как средства моделирования информационных потребностей пользователя при поиске в Интернете // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2007. № 1. С. 26 – 33.
2. Томакова Р. А., Томакова И. А. Культура самостоятельной работы студентов с ресурсами Интернет // Известия Юго-Западного государственного университета. 2017. Т. 7, № 1. С. 82.
3. Бутенко Ю. И. Модель текста стандарта при информационном поиске в коллекции документов нормативной базы // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2020. Т. 17, № 11. С. 23 – 32.
4. Карпов А. А. Проблема формирования и развития метакогнитивных стратегий в процессе обучения в высших учебных заведениях // Вестник ЯрГУ. 2018. № 4. С. 92 – 96.
5. Перикова Е. И., Ловягина А. Е., Бызова В. М. Эффективность метакогнитивных стратегий принятия решений в учебной деятельности // Science for Education Today. 2019. Т. 9, № 4.
6. Blummer B., Kenton J. M. Improving Student Information Search: A Metacognitive Approach. Chandos Publishing, 2014.
7. Галеева И. С. Интернет как инструмент библиографического поиска. СПб.: Изд-во «Профессия», 2007.
8. Saracevic T. Modeling Interaction in Information Retrieval (IR): A Review and Proposal // Proceeding of the American Society for Information Science and Technology. 1996. V. 33. P. 3 – 9.
9. Cases, Scripts and Information Seeking Strategies: on the Design of Interactive Information Retrieval Systems / N. J. Belkin, et al. // Expert Systems with Applications. 1995. No. 9. P. 379 – 395.
10. Spink A. Study of Interactive Feedback During Mediated Information Retrieval. Journal of the American Society for Information Science. 1997. No. 48(5). P. 382 – 394.
11. Ingwersen P. Cognitive Perspectives of Information Retrieval Interaction: Elements of a Cognitive IR Theory // Journal of Documentation. 1996. No. 52(1). P. 3 – 50.
12. Kuhlthau C. C. Seeking Meaning: A Process Approach to Library and Information Services. Westport, CT: Libraries Unlimited, 2004. Т. 2.
13. Examining the Impact of Domain and Cognitive Complexity on Query Formulation and Reformulation / B. M. Wildemuth et al. // Information Processing & Management. 2018. V. 54, No. 3. P. 433 – 450.

Eng

1. Gladun A. Ya., Rogushina Yu. V. (2007). Formation of a subject area thesaurus as a tool for modeling information needs of a user when searching on the Internet. Vestnik komp'yuternyh i informatsionnyh tekhnologiy, (1), pp. 26 – 33. [in Russian language]
2. Tomakova R. A., Tomakova I. A. (2017). The culture of students' independent work with Internet resources. Izvestiya Yugo-Zapadnogo gosudarstvennogo universiteta, Vol. 7, (1). [in Russian language]
3. Butenko Yu. I. (2020). Model of the text of the standard for information retrieval in the collection of documents of the regulatory framework. Vestnik komp'yuternyh i informatsionnyh tekhnologiy, Vol. 17, (11), pp. 23 – 32. [in Russian language] DOI: 10.14489/vkit.2020.11.pp.023-032
4. Karpov A. A. (2018). The problem of the formation and development of metacognitive strategies in the learning process in higher educational institutions. Vestnik YarGU, (4), pp. 92 – 96. [in Russian language]
5. Perikova E. I., Lovyagina A. E., Byzova V. M. (2019). The effectiveness of metacognitive decision-making strategies in educational activities. Science for Education Today, Vol. 9, (4). [in Russian language]
6. Blummer B., Kenton J. M. (2014). Improving Student Information Search: A Metacognitive Approach. Chandos Publishing.
7. Galeeva I. S. (2007). Internet as a bibliographic search tool. Saint Petersburg: Izdatel'stvo «Professiya». [in Russian language]
8. Saracevic T. (1996). Modeling Interaction in Information Retrieval (IR): A Review and Proposal. Proceeding of the American Society for Information Science and Technology, Vol. 33, pp. 3 – 9.
9. Belkin N. J. et al. (1995). Cases, Scripts and Information Seeking Strategies: on the Design of Interactive Information Retrieval Systems. Expert Systems with Applications, (9), pp. 379 – 395.
10. Spink A. (1997). Study of Interactive Feedback During Mediated Information Retrieval. Journal of the American Society for Information Science, 48(5), pp. 382 – 394.
11. Ingwersen P. (1996). Cognitive Perspectives of Information Retrieval Interaction: Elements of a Cognitive IR Theory. Journal of Documentation, 52(1), pp. 3 – 50.
12. Kuhlthau C. C. (2004). Seeking Meaning: A Process Approach to Library and Information Services, Vol. 2. Westport, CT: Libraries Unlimited.
13. Wildemuth B. M. et al. (2018). Examining the Impact of Domain and Cognitive Complexity on Query Formulation and Reformulation. Information Processing & Management, Vol. 54, (3), pp. 433 – 450.

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 500 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/vkit.2022.01.pp.026-036

и заполните  форму 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

 

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 500 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/vkit.2022.01.pp.026-036

and fill out the  form  

 

.

 

 

 
Поиск
Rambler's Top100 Яндекс цитирования