DOI: 10.14489/vkit.2020.11.pp.040-046
Стативко Р. У., Окунева Г. Л., Тетюхин А. О., Пентюк С. И. ПЕРСПЕКТИВЫ И СПЕЦИФИКА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ГЕНЕРАТОРА ЗАДАНИЙ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ (с. 40-46)
Аннотация. Показана необходимость использования генераторов тестовых заданий, входящих в состав программных комплексов высших учебных заведений. Применение генераторов тестовых заданий дает возможность частично автоматизировать учебный процесс, снять рутинную нагрузку с преподавателей, получить результаты проведения тестов. Описаны структура генератора тестовых заданий и его модель в объектно-множественном представлении. Показано преимущество разработки и реализации генератора тестовых заданий c использованием веб-фреймворка Django.
Ключевые слова: учебный процесс; модель; генератор тестовых заданий.
Stativko R. U., Okuneva G. L., Tetyukhin A. O., Pentyuk S. I. THE PROSPECTS AND SPECIFICS OF USING THE TASK GENERATOR IN THE EDUCATIONAL PROCESS (pp. 40-46)
Abstract. The requirements of modern society pose to higher educational institutions the task of developing and using new tools, approaches and technologies in the educational process to improve the quality of the educational process. In higher educational institutions, test task generators are part of software systems designed to solve the problem of supporting the educational process. In the presented work, the use of template-based generators is considered. The use of generators changes the workload of both teachers and students. Students can independently check the studied material, repeat it, check knowledge again. The use of the test assignment generator allows you to save teachers’ resources in terms of checking the assimilation, understanding the discipline sections. The use of the test item generator makes it possible to solve a number of problems in the educational process: to partially automate the educational process, remove the routine load from teachers, and receive test results. The paper describes the structure of the test tasks generator. The generator model is shown in object-set representation. Examples of using the generator for various disciplines are presented. It has been said about the advantage of developing and implementing a test case generator using the Django web framework. A bank of templates for test tasks has been developed. Each template contains a description of the generated task in accordance with the subject of the discipline. A mechanism for assigning a student’s assessment of passed tests with the provision of a report on the results to the teacher and the student has been implemented. The testing of the generator of test tasks was carried out, which showed that the web-oriented application performs online testing of students and saves the results.
Keywords: Educational process; Model; Generator of test tasks.
Р. У. Стативко, Г. Л. Окунева, А. О. Тетюхин, С. И. Пентюк (Белгородский государственный технологический университет им. В. Г. Шухова, Белгород, Россия) E-mail:
Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
R. U. Stativko, G. L. Okuneva, A. O. Tetyukhin, S. I. Pentyuk (Belgorod State Technological University Named After V. G. Shukhov, Belgorod, Russia) E-mail:
Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
1. Google Класс [Электронный ресурс]. URL: https://classroom.google.com/ (дата обращения: 09.08.20). 2. Zoom [Электронный ресурс]. URL: https:// zoom.us/ (дата обращения: 09.08.20). 3. Skype [Электронный ресурс]. URL: https:// www.skype.com/ru/ (дата обращения: 09.08.20). 4. Veralsoft [Электронный ресурс]. URL: http:// veralsoft.com/index.html (дата обращения: 13.08.2020). 5. Прокофьева Н. О. Стратегии и методы проведения контроля знаний в компьютерном обучении // Educational Technology & Society. 2010. No. 13(1). P. 378 – 392. 6. Mukhanov S. A., Arkhangelsky A. I., Mukhanova A. A. Development of a Generator of Practical Tasks in Higher Mathematics Using the Microsoft Office Suite and LaTeX Digital Typesetting System Conference Paper // Proceedings of the International Scientific and Practical Conference on Digital Economy. 7–8 November 2019. Chelyabinsk, Russia, 2019. 7. Ионов А. Ю., Копылов И. А., Жуков Д. О. Генератор задач по физике [Электронный ресурс]. Московская государственная академия приборостроения и информатики, 2000. URL: http:// nit.miem.edu.ru/2003/tezisy/articles/50.html (дата обращения: 09.08.20). 8. Кручинин В. В. Генераторы в компьютерных программах. Томск: Изд-во Томского университета, 2003. 200 с. 9. Башмаков А. И., Башмаков И. А. Разработка компьютерных и обучающих систем. М.: Информационно-издательский дом «Филинъ», 2003. 616 с. 10. A Task-sets Generator for Supporting the Analysis of Multi-Agent Systems under General Purpose and Real-Time / D. Calvaresi et al. // 1st International Workshop in Real-Time compliant Multi-Agent Systems. 15 July 2018. Stockholm, Sweden, 2018. 11. Северенс Ч. Введение в программирование на Python. 2-е изд. М.: Национальный открытый университет «ИНТУИТ», 2016. 231 с. 12. Златопольский Д. М. Основы программирования на языке Python: учеб. М.: ДМК Пресс, 2017. 13. Язык программирования Python / Г. Россум, Ф. Л. Дж. Дрейк, Д. С. Откидач и др. [Электронный ресурс] Network Theory Limited, 2001. 454 c. URL: http://eknigi.org (дата обращения: 21.10.20). 14. Бизли Д. Python: справочник: пер. с англ. 4-е изд. СПб. – М.: Символ-Плюс, 2010. 858 c. 15. Сузи Р. Python в подлиннике. СПб.: BHV, 2002. 786 с. 16. Лутц М. Программирование на Python: в 2 т. 4-е изд. СПб. – М.: Символ-Плюс, 2011. Т.1. 992 с. Т.2. 992 с. 17. Лейнингем И. Освой самостоятельно Python за 24 часа. СПб.: Вильямс, 2001. 443 c. 18. Андре Душ Сантуш Л. Python: руководство разработчика WEB-сайтов: пер. с англ. М.: ДиаСофт, 2001. 682 c. 19. Чаплыгин А. Н. Учимся программировать вместе с Питоном [Электронный ресурс]. М., 2000. 112 c. URL: https://wiki.python.org/moin/RussianPython Books (дата обращения: 09.08.20).
1. Google Class. Available at: https://classroom. google.com/ (Accessed: 09.08.20). [in Russian language] 2. Zoom. Available at: https://zoom.us/ (Accessed: 09.08.2020). [in Russian language] 3. Skype. Available at: https://www.skype.com/ru/ (Accessed: 09.08.20). [in Russian language] 4. Veralsoft. Available at: http://veralsoft. com/index.html (Accessed: 13.08.20). [in Russian language] 5. Prokof'eva N. O. (2010). Strategies and methods for conducting knowledge control in computer learning. Educational Technology & Society, 13(1), pp. 378 – 392. 6. Mukhanov S. A., Arkhangelsky A. I., Mukhanova A. A. (2019). Development of a Generator of Practical Tasks in Higher Mathematics Using the Microsoft Office Suite and LaTeX Digital Typesetting System Conference Paper. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference on Digital Economy. Chelyabinsk, Russia. 7. Ionov A. Yu., Kopylov I. A., Zhukov D. O. (2000). Physics problem generator. Moskovskaya gosudarstvennaya akademiya priborostroeniya i informatiki. Available at: http://nit.miem.edu.ru/ 2003/tezisy/articles/ 50.html (Accessed: 09.08.20). [in Russian language] 8. Kruchinin V. V. (2003). Generators in computer programs. Tomsk: Izdatel'stvo Tomskogo universiteta. [in Russian language] 9. Bashmakov A. I., Bashmakov I. A. (2003). Development of computer and training systems. Moscow: Informatsionno-izdatel'skiy dom «Filin». [in Russian language] 10. Calvaresi D. et al. (2018). A Task-sets Generator for Supporting the Analysis of Multi-Agent Systems under General Purpose and Real-Time. 1st International Workshop in Real-Time compliant Multi-Agent Systems. Stockholm. 11. Severens Ch. (2016). An introduction to programming in Python. 2nd ed. Moscow: Natsional'niy otkrytiy universitet «INTUIT». [in Russian language] 12. Zlatopol'skiy D. M. (2017). Fundamentals of Python programming: a textbook. Moscow: DMK Press. [in Russian language] 13. Rossum G., Dreyk F. L. Dzh., Otkidach D. S. et al. (2001). The Python programming language: a handbook. Network Theory Limited. Available at: http://eknigi.org (Accessed: 21.10.20). [in Russian language] 14. Bizli D. (2010). Python: handbook. 4th ed. Saint Petersburg – Moscow: Simvol-Plyus. [in Russian language] 15. Suzi R. (2002). Python in original. Saint Petersburg: BHV. [in Russian language] 16. Lutts M. (2011). Python Programming. 4th ed. Saint Petersburg – Moscow: Simvol-Plyus. [in Russian language] 17. Leyningem I. (2001). Learn Python yourself in 24 hours. Saint Petersburg: Vil'yams. [in Russian language] 18. Andre Dush Santush L. (2001). Python: A Website Developer's Guide. Moscow: DiaSoft. [in Russian language] 19. Chaplygin A. N. (2000). Learning to program with Python. Moscow. Available at: https://wiki.python. org/moin/RussianPython Books (Accessed: 09.08.20). [in Russian language]
Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).
Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.
После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.
Для заказа скопируйте doi статьи:
10.14489/vkit.2020.11.pp.040-046
и заполните форму
Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.
.
This article is available in electronic format (PDF).
The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.
After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.
To order articles please copy the article doi:
10.14489/vkit.2020.11.pp.040-046
and fill out the form
.
|