10.14489/vkit.2018.05.pp.010-018 |
DOI: 10.14489/vkit.2018.05.pp.010-018 Мужичек С. М., Хрулин С. В., Скрынников А. А., Набоков С. А., Ефанов В. В. Аннотация. Проведен анализ влияния отказов систем летательного аппарата (ЛА) на этапах взлета и посадки на безопасность полетов. Показано, что на этапах взлета и посадки ЛА существует проблема дефицита информации, имеющейся в распоряжении экипажа. Поэтому возникает необходимость предоставления экипажу дополнительной информации, которая позволит ему иметь полное представление о взлете и посадке, а также своевременно распознавать нештатные ситуации, связанные с возникновением отказов систем ЛА, пониженными темпами роста и падения скорости соответственно при пробеге и разбеге, другими причинами. Предложены интегральный показатель технической исправности ЛА на этапах взлета и посадки, методика его определения. Разработаны рекомендации по практическому определению интегрального показателя технической исправности на борту ЛА. Ключевые слова: летательный аппарат; взлет; посадка; исправность; технические системы; интегральный показатель.
Muzhichek S. M., Khrulin S. V., Skrynnikov A. A., Nabokov S. A., Efanov V. V. Abstract. An analysis is made of the impact of aircraft system failures during takeoff and landing phases on flight safety. It was established that the aircraft accidents and the preconditions for them during the take-off and landing of the aircraft, if the crew's errors are excluded, are mainly related to engine failures, the destruction of the wheels of the chassis wheels, the failures in the front wheel control system, and the non-calculating centering of the aircraft. It is shown that at the stages of take-off and landing of aircraft there is a problem of the deficit of information available to the crew. Therefore, there is a need to provide the crew with additional information that will allow them to have a full understanding of the course of take-off and landing, and to recognize in a timely manner abnormal situations related to the occurrence of aircraft systems failures, a slow rate of speed increase on the takeoff run, a reduced rate of speed drop at run and other reasons. The integral index of technical serviceability of the aircraft is proposed at the stages of its take-off and landing, which, in the absence of disturbing factors, is a constant throughout the take-off or run, which makes it easier to control it. This indicator is called an “effective mass”. The method of its determination is proposed. The recommendations on practical determination of the integral indicator of technical service on board the aircraft have been developed. Practical use of the integral indicator of technical serviceability of the aircraft at the stages of its take-off and landing will allow monitoring the technical integrity of the aircraft, as well as controlling the rate of increase (decrease) in its speed during take-off and landing, which will allow the crew to make informed decisions and, therefore, improve flight safety. In addition, information on the abnormalities on board aircraft will allow the engineering and technical staff to make their prompt elimination. Keywords: Aircraft; Take-off; Landing; Serviceability; Technical systems; Integrated index.
РусС. М. Мужичек, С. В. Хрулин, А. А. Скрынников, С. А. Набоков (ФГУП «Государственный научно-исследовательский институт авиационных систем» ГНЦ РФ, Москва, Россия) E-mail:
Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
EngS. M. Muzhichek, S. V. Khrulin, А. А. Skrynnikov, S. A. Nabokov (State Research Institute of Aviation Systems, State Scientific Center of Russian Federation, Moscow, Russia) E-mail:
Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Кубланов М. С. Математическое моделирование задач летной эксплуатации воздушных судов на взлете и посадке. М.: РИО МГТУ ГА, 2013. 270 с. Eng1. Kublanov M. S. (2013). Mathematical modeling the problems of flight operation of aircraft on takeoff and landing. Moscow: MGTU GA. [in Russian language]
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2018.05.pp.010-018 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. .
EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2018.05.pp.010-018 and fill out the
.
|