| Русский Русский | English English |
   
Главная Архив номеров
19 | 11 | 2024
10.14489/vkit.2017.05.pp.013-022

DOI: 10.14489/vkit.2017.05.pp.013-022

Кикин И. С.
АЛГОРИТМ ТЕРМИНАЛЬНОГО УПРАВЛЕНИЯ ДАЛЬНОСТЬЮ ПОЛЕТА АЭРОБАЛЛИСТИЧЕСКОГО ЛЕТАТЕЛЬНОГО АППАРАТА
(c. 13-22)

Аннотация. Предложен метод синтеза алгоритма терминального управления дальностью полета аэробаллистического летательного аппарата по заданному дифференциальному уравнению процесса изменения прогнозируемой ошибки управления. Определены оценки точности наведения по дальности.

Ключевые слова:  аэробаллистический летательный аппарат; терминальное управление; дальность полета; ошибка управления.

 

Kikin I. S.
AEROBALLISTIC VEHICLE’S FLYING RANGE TERMINATION CONTROL ALGORITHM
(pp. 13-22)

Abstract. A solution is proposed for the problem of a termination algorithm synthesis to control an AV (Aeroballistic Vehicle’s) flying range. Such flying vehicles journey in drag-producing atmosphere at the expense of initial energy and have substantially limited possibility of aerocontrol over flight trajectory, therefore they are objects, for which control based on real-time trajectory optimization is relevant. The solution of the problem is based on following principles: 1. Implementation of predicted end control error feedback (control functional) provided by predictive model, that is a necessary element of a terminal control system. 2. Guidance strategy determined in the form of desired process of varying control functional, that is terminated at zero value of the functional, corresponds to AV getting to a destination point. An evaluation of technical effectiveness of the AV flying range termination control algorithm is presented. Research results show that designed algorithms provide complete usage of available control resources, that corresponds to a maximum level of initial and time-independent disturbances under existing restrictions. AV range control procedures in modes of compensating for initial and time-independent disturbances provide minimal level of miss by available control resources.

Keywords: Aeroballistic vehicle; Termination control; Flying range; Control error.

Рус

И. С. Кикин (ФГУП «Государственный научно-исследовательский институт авиационных систем» ГНЦ РФ, Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Eng

I. S. Kikin (State Research Institute of Aviation Systems State Scientific Center of Russian Federation, Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Рус

1. Справочник по теории автоматического управления / под ред. A. A. Красовского. М.: Наука. Гл. ред. физ.-мат. лит., 1987. 712 c.
2. Кикин И. С. Метод управления траекторией вывода маневренного летательного аппарата на линию заданного направления. // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2017. № 4. С. 8 – 17. doi: 10.14489/vkit.2017.04.pp.008-017
3. Моисеев В. С. Прикладная теория управления беспилотными летательными аппаратами. Казань: ГБУ «Республиканский центр мониторинга качества образования», 2013. 768 с. (Сер. «Современная прикладная математика и информатика»).
4. Ишлинский А. Ю. Инерциальное управление баллистическими ракетами. М.: Наука, 1968. 143 с.
5. Кикин И. С. Анализ методов формирования функционала терминального управления дальностью полета аэробаллистического летательного аппарата // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2015. № 11. С. 3 – 9. doi: 10.14489/vkit.2015.11.pp.003-009
6. Батенко А. П. Системы терминального управления. М.: Сов. радио, 1984. 160 с.
7. Кикин И. С. Исследование метода прогнозирования дальности полета аэробаллистического летательного аппарата // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2016. № 12. С. 19 – 23. doi: 10.14489/vkit.2016.12.pp.019-023
8. Развитие концепции гибких траекторий в задачах терминального управления подвижными объектами / Е. Д. Теряев и др. // Проблемы управления и моделирования в сложных системах: тр. ХIII Междунар. конф. Самарский научный центр РАН, 2011. C. 18 – 23.
9. Кикин И. С. Метод синтеза прогнозирующей модели для алгоритма терминального управления дальностью полета аэробаллистического летательного аппарата // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2016. № 11. С. 8 – 14. doi: 10.14489/vkit.2016.11.pp.008-014.
10. Кербер О. Б. Анализ управления самолетом при отказе двигателя для самолета с одним двигателем // Радиоэлектронные технологии. 2017. Вып. № 2/17.

Eng

1. Krasovskii A. A. (Ed.). (1987). Handbook on the theory of automatic control. Moscow: Nauka. [in Russian language]
2. Kikin I. S. (2017). Control method to place a maneuverable aircraft in a selected-course line. Vestnik komp'iuternykh i informatsionnykh tekhnologii, (4), pp. 8-17. doi: 10.14489/vkit.2017.04.pp.008-017 [in Russian language]
3. Moiseev V. S. (2013). Applied theory of unmanned aerial vehicles control. In the series «Modern applied mathematics and computer science». Kazan': GBU «Respublikanskii tsentr monitoringa kachestva obrazovaniia». [in Russian language]
4. Ishlinskii A. Iu. (1968). Inertial control of ballistic missiles. Moscow: Nauka. [in Russian language]
5. Kikin I. S. (2015). Analysis of methods to create a functional of termination control of aeroballistic vehicle’s range. Vestnik komp'iuternykh i informatsionnykh tekhnologii, (11), pp. 3-9. doi: 10.14489/vkit.2015.11.pp.003-009 [in Russian languge]
6. Batenko A. P. (1984). Terminal control systems. Moscow: Sovetskoe radio. [in Russian languge]
7. Kikin I. S. (2016). Research on a method of predicting aeroballistic vehicle flying range. Vestnik komp'iuternykh i informatsionnykh tekhnologii, (12), pp. 19-23. doi: 10.14489/vkit.2016.12.pp.019-023 [in Russian languge]
8. Teriaev E. D. et al. (2011). Development of the concept of flexible trajectories in the tasks of termination control of the flying objects. Problems of control and modeling in the complex systems: proceedgins of the ХIII International conference. (pp. 18-23). Samara: Samarskii nauchnyi tsentr RAN. [in Russian language]
9. Kikin I. S. (2016). A synthesis method of predicting model for an algorithm of termination control of aeroballistic vehicle’s range. Vestnik komp'iuternykh i informatsionnykh tekhnologii, (11), pp. 8-14. doi: 10.14489/vkit.2016.11.pp.008-014. [in Russian language]
10. Kerber O. B. (2017). Analysis of aircraft control in case of engine failure for an airplane with one engine. Radioelektronnye tekhnologii, (2). [in Russian language].

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/vkit.2017.05.pp.013-022

и заполните  ФОРМУ 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/vkit.2017.05.pp.013-022

and fill out the  FORM  

.

 

 

 
Поиск
Rambler's Top100 Яндекс цитирования