10.14489/vkit.2017.04.pp.008-017 |
DOI: 10.14489/vkit.2017.04.pp.008-017 Кикин И. С. Аннотация. Предложен метод управления маневренным летательным аппаратом (ЛА), обеспечивающий его вывод на линию заданного направления (ЛЗН). Рассмотрена реализация метода с помощью нелинейной отрицательной обратной связи по отклонению от ЛЗН без ограничений на уровень указанного отклонения. Представлены результаты имитационного моделирования режимов изменения высоты полета ЛА с выводом на параллельные и антипараллельные ЛЗН для широкого диапазона перепадов начальной и конечной высот траекторий маневра. Сформулированы принципы построения систем автоматического управления ЛА, реали-зующих оптимизацию траекторий их движения в реальном времени. Ключевые слова: маневренный летательный аппарат; линия заданного направления; сопрягаемая траектория.
Kikin I. S. Abstract. Design concepts for aircraft automatic control systems, that provide real-time optimization of aircraft trajectories are presented. A control method for a maneuverable aircraft is proposed. The method provides alignment to a Selected-Course Line (SCL) and based on aircraft steering control that enables motion along a trajectory that is terminated by a segment that is aligned to an SCL and has minimal available radius of curvature of maneuver trajectory. Synthesis strategy for motion direction control algorithm is based on theory of transition trajectories optimization for a simplest non-linear model of a maneuverable object – Dubins’ machine. Analytical study was undertaken of usability conditions for this model. Method is implemented by non-linear negative SCL misalignment feedback which defines given direction of flight, and almost no restrictions are imposed on misalignment level. To implement a mode of tracking given direction of flight it is proposed to use a proportional-integral-differentiating control with functional limit of the integral signal component. The main advantage of the method is the possibility of aircraft trajectory real-time optimization. However process of current aircraft trajectory programming does not require solving boundary value problem for current aircraft’s state parameters. Aircraft’s guidance on the final branch of an optimized trajectory satisfying boundary conditions is implemented automatically, due to the property of SCL misalignment feedback which defines given direction of flight. Results of simulation modeling for altitude change modes with guiding to parallel and antiparallel trajectories for a wide range of differences between initial and final altitudes of maneuver’s trajectories are presented. Keywords: Maneuverable aircraft; Selected-course line; Mating trajectory.
РусИ. С. Кикин (ФГУП «Государственный научно-исследовательский институт авиационных систем» ГНЦ РФ, Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript EngI. S. Kikin (State Research Institute of Aviation Systems State Scientific Center of Russian Federation, Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Справочник по теории автоматического управления / под ред. A. A. Красовского. М.: Наука. Гл. ред. физ.-мат. лит., 1987. 712 c. Eng1. Krasovskii A. A. (Ed.). (1987). Handbook on the theory of automatic control. Moscow: Nauka. [in Russian language]
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2017.04.pp.008-017 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. . EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2017.04.pp.008-017 and fill out the .
|