10.14489/vkit.2015.010.pp.023-028 |
DOI: 10.14489/vkit.2015.010.pp.023-028 Гриняк В. М., Девятисильный А. С. Аннотация. Рассмотрена модель информационной системы оценки навигационной безопасности коллективного движения морских судов. Предложена математическая модель задачи относительного движения судов и конфигурация иерархической нейронечеткой сети, позволяющей генерировать предупреждающие сигналы. Приведены результаты вычислительного эксперимента для типич-ных ситуаций и результаты натурных испытаний системы в акватории порта Владивосток. Ключевые слова: управление движением судов; опасное сближение; траектория движения; маневрирование судна; нейронечеткая сеть.
Grinyak V. M., Devyatisilny A. S. Abstract. The problem of marine vessel traffic control is discussed in this paper. Information system model for marine safety estimation (ship collision avoidance) has watched. System defines some alarm levels: “green”, “yellow” and “red ”. An alarm criterion is based on maneuver detector. If the ship is maneuvering its alarm level decreases (“yellow”). Mathematical model of position and velocity estimation and two neural fuzzy network (ANFIS) configuration for alarm generating are offered. The first neural fuzzy network is maneuver detector. It processes data of α-β filters with different numbers of measurements. Network outputs the ship maneuver level. The next (second) neural fuzzy network is alarm generator. It inputs maneuver level, time of closes point of approach (TCPA), and ships relative movement parameters. Maneuver level is described by two terms – “maneuverable” and “constant”. TCPA is described by three terms – “little”, “average” and “large”. It is two parameters for relative motions of sips describe – angle between line of sight (LOS) and relative velocity vector and angle between LOS and sips domain borders direction. Its fraction is described by two terms – “big” and “little”. There are 12 roles in the second neural fuzzy network, its output is alarm level. Networks are learned by expert, no training sample for learning. Some results of experiments are shown, such as numerical experiments for typical ships traces and field experiments for Vladivostok port water area vessel traffic. There are near 20 % “yellow” alarms and 80 % “red ” alarms. Its alarms are generated in all water area. Keywords: Vessel traffic control; Collision avoidance; Trace; Ship maneuver; Neural fuzzy logic system.
РусВ. М. Гриняк (Владивостокский государственный университет экономики и сервиса, Дальневосточный федеральный университет, Владивосток) E-mail:
Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
EngV. M. Grinyak (Vladivostok State University of Economics and Service, Far Eastern Federal University, Vladivostok) E-mail:
Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Гриняк В. М., Головченко Б. С., Малько В. Н. Распознавание опасных ситуаций системами управления движением судов // Транспорт: наука, техника, управление. 2011. № 8. С. 42 – 45. Eng1. Griniak V. M., Golovchenko B. S., Mal'ko V. N. (2011). Recognition of dangerous situations using systems vessel traffic management. Transport: nauka, tekhnika, upravlenie, (8), pp. 42-45.
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа статьи заполните форму: {jform=1,doi=10.14489/vkit.2015.010.pp.023-028} . EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please fill out the form below: {jform=2,doi=10.14489/vkit.2015.010.pp.023-028}
. .
|