| Русский Русский | English English |
   
Главная Архив номеров
19 | 11 | 2024
10.14489/vkit.2015.02.pp.043-047

DOI: 10.14489/vkit.2015.02.pp.043-047

Запевалина А. А.
ПРОБЛЕМА АДАПТИВНОСТИ В ЗАДАЧЕ ПОСТРОЕНИЯ ОБУЧАЮЩЕГО ТРЕНАЖЕРА
(с. 43-47)

Аннотация. Рассмотрены перспективы применения обучающих программ и тренажеров в сфере образования. Обоснована необходимость адаптации к способностям учащегося в обучающих тренажерах, исследованы варианты адаптации для статического и динамического случаев. Проанализированы методы организации контроля знаний, способы адаптации и преимущества адаптивных обучающих тренажеров. Проведены выбор критериев оценивания и моделирование процесса получения знаний и их контроля в обучающем тренажере.

Ключевые слова: адаптация; обучающие тренажеры; информатизация образования; интенсификация обучения.

 

Zapevalina A. A.
THE ADAPTABILITY PROBLEM IN A TRAINING SIMULATOR CONSTRUCTING
(pp. 43-47)

Abstract. The use of computer and information technologies in education meets the requirements of Russian Federal state educational third generation standards. Taking into account the need to adapt to the learner's skills, their use allows to increase availability of education and clarity of presenting data, to individualize learning, to improve skills of independent work, to reduce teacher labor and time expenditures. In training simulators, individual approach to each student opens up possibilities of approximation simulation of the learning process to the real-world interaction between teacher and student. In the article perspectives of the use training programs and simulators are consi-dered. The need for adaptation to abilities of learners in training simulators is substantiated. Options for adaptation have been investigated for static and dynamic version. Methods of organization knowledge check, ways to adapt and advantages of adaptive training simulators have been analyzed. A new approach to implementation of the mechanism of adaptation is presented. Selection of methods has been made in three stages. The choice of evaluation criteria was done at each stage. At first stage, a tabular method was used for determining the complexity of the next task. The learning process was considered in statics. It was regarded in dynamics at second and third stages. Method of adaptation has been constructed by analogy with a structure of neuron. Modeling of acquisition of knowledge and knowledge check in training simulator is done. Comparative graphs of trained level have been obtained. They show, that use of adaptability to the learner's skills permit to increase level of learning for some students and to reduce the number of steps to reach it. Method of adaptation have implemented in educational game program “Labyrinth of knowledge”.

Keywords: Adaptation; Training simulators; Informatization of education; Intensification of leaning.

Рус

А. А. Запевалина (Национальный исследовательский университет «МИЭТ», Москва) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Eng

A. A. Zapevalina (National Research University of Electronic Technology, Moscow) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Рус

1. Зайнутдинова Л. Х. Создание и применение электрон-ных учебников на примере общетехнических дисциплин. Астра-хань: ЦНТЭП, 1999. 363 с.
2. Использование обучающих программ при изучении дисциплин физико-математического цикла в школе [Электронный ресурс]: офиц. сайт Управления образования администрации Ровеньского района Белгородской области. URL: http://www.rvsn2. narod.ru/fil2.htm (дата обращения: 03.12.2013).
3. Использование обучающих программ при объяснении нового материала [Электронный ресурс] // Фестиваль педагогиче-ских идей «Открытый урок». URL: http://festival.1september.ru/ articles/212724/ (дата обращения: 15.03.2013).
4. Трояновский В. М. Автоматизированный контроль зна-ний о системе взаимосвязанных понятий // Информатика и образо-вание. 2002. № 3. С. 54 – 56.
5. Зайцева Л. В., Прокофьева Н. О. Модели и методы адаптивного контроля знаний // Образовательные технологии и общество. 2004. Т. 7, № 4. С. 264 – 277.
6. Хайкин С. Нейронные сети: полный курс: пер. с англ. 2-e изд. М.: Вильямс, 2006. 1104 с.
7. Функции активации в нейронных сетях [Электронный ре-сурс] // Портал искусственного интеллекта. URL: http://www.aiportal.ru/ articles/neural-networks/activation-function.html (дата обращения: 19.11.2013).
8. Запевалина А. А., Трояновский В. М. Игровая обу-чающая программа «Лабиринт знаний». Saarbrücken: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2012. 261 с.

Eng

1. Zainutdinova L. Kh. (1999). The creation and use of elec-tronic textbooks on the example of technical disciplines. Astrakhan': TsNTEP.
2. Application of training programs in the subjects of physics and mathematics at school. (2013) Official site of administration of education of Rovenskii district of Belgorod region. Available at: http://www.rvsn2.narod.ru/fil2.htm (Accessed: 03.12.2013).
3. Application of training programs in the explanation of the new material. Festival of pedagogical ideas «Open lesson». Available at: http://festival.1september.ru/articles/212724/ (Accessed: 15.03.2013).
4. Troianovskii V. M. (2002). Automated control of knowledge about the system of interrelated concepts. Informatika i obrazovanie, (3), pp. 54-56.
5. Zaitseva L. V., Prokof'eva N. O. (2004). Models and methods for adaptive control of knowledge. Obrazovatel'nye tekhnologii i obshchestvo, 7(4), pp. 264-277.
6. Khaikin S. (2006). Neural networks: a complete course. (2nd ed.). Moscow: Williams.
7. The activation function in neural networks. Information re-source of artificial intelligence. Available at: http://www.aiportal.ru/ articles/neural-networks/activation-function.html (Accessed: 19.11.2013).
8. Zapevalina A. A., Troianovskii V. M. (2012). Gaming train-ing program «The Labyrinth of knowledge». Saarbrücken: LAP LAM-BERT Academic Publishing.

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 250 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа статьи заполните форму:

{jform=1,doi=10.14489/vkit.2015.02.pp.043-047}

.

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 250 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please fill out the form below:

{jform=2,doi=10.14489/vkit.2015.02.pp.043-047}

 

 

 

 

 

.

.

 

 
Поиск
Rambler's Top100 Яндекс цитирования