10.14489/vkit.2014.02.pp.039-044 |
DOI: 10.14489/vkit.2014.02.pp.039-044 Долгополов В. А., Моисеенко С. И. Аннотация. Предложен подход к автоматизации поддержки пользователей в системах дистанционного обучения. Выявлены типичные проблемы, связанные с проверкой выполнения практических упражнений, и способы их решения. Рассмотрены общая структура базы знаний, а также детальный алгоритм определения характера ошибки пользователя. Приведен пример, демонстрирующий реализацию предложенного подхода. Ключевые слова: дистанционное обучение; поддержка пользователей; автоматизация поддержки; локализация ошибок.
Abstract. None of the automated learning systems is able to predict all the problems that a student may face using them. Thus, it is not possible to absolutely exclude presence of a teacher or a specialist in the field of study. Uniform answers by learning system support can be automated by means of a hint subsystem. Unfortunately, typical mistakes do not cover all the possibilities. But – which is more important – a hint within that approach is not related to the mistake being made, e.i. at any mistake there is a same set of hints displayed for a certain task. For troubleshooting a specific mistake (which would solve the problem of automated assistance) building a knowledge base within learning system on the basis of the replies by support service is suggested. A certain feature of an automated help of a learning system should be pointed out – it should not provide ready solutions but detect admitted mistakes and inform user about them. The student should correct the mistakes and discover the right solution himself. This paper proposes an approach to methodological support automation in distance learning systems. Typical problems associated with examination of practical exercises and solutions to them are being highlighted. It also considers general structure of knowledge base, as well as the detailed algorithm for determining the nature of user error. An example showing the implementation of the approach described is given. Keywords: E-learning; Student support; Support automation; Error localization.
РусВ. А. Долгополов, С. И. Моисеенко (Южный федеральный университет, Ростов-на-Дону) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript EngV. A. Dolgopolov, S. I. Moiseenko (Southern Federal University, Rostov-on-Don) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Бойков А. А. Автоматизированный контроль навыков решения сложных позиционных задач // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2013. № 1. С. 22 – 24. Eng1. Boikov A. A. (2013). Automated verification of ability to solve complex positional problems. Vestnik komp'iuternykh i informatsionnykh tekhnologii, (1), pp. 22-24.
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 250 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа статьи заполните форму: {jform=1,doi=10.14489/vkit.2014.02.pp.039-044} . EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 250 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please fill out the form below: {jform=2,doi=10.14489/vkit.2014.02.pp.039-044}
. .
|