| Русский Русский | English English |
   
Главная Архив номеров
19 | 12 | 2024
10.14489/vkit.2024.06.pp.031-040

DOI: 10.14489/vkit.2024.06.pp.031-040

Буряк Ю. И., Никонов Ю. Ю.
СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ ПРОЦЕССОВ ПОДДЕРЖАНИЯ ЛЕТНОЙ ГОДНОСТИ ВОЗДУШНЫХ СУДОВ ЗА СЧЕТ СОЗДАНИЯ ВЫСОКОСКОРОСТНОЙ ГЕТЕРОГЕННОЙ ИНФОРМАЦИОННОЙ СИСТЕМЫ
(c.31-40)

Аннотация. Рассмотрена задача формирования облика высокоскоростной гетерогенной информационной системы для контроля поддержания летной годности при эксплуатации авиационной техники. Сформирована смешанно-целочисленная модель формирования оптимального пути передачи данных для проверки на аутентичность компонентов воздушных путей, в которой целочисленные переменные определяют множества внешних систем, откуда и куда передаются данные, множество хранилищ данных и связей между ними, а непрерывные переменные – характеристики скоростей передачи данных веб-сервисами и пропускной способности каналов передачи данных. В качестве критерия для выбора оптимального решения предложено время передачи данных между внешними системами – источниками данных и внешними системами – потребителями данных с учетом хранилищ данных. Разработан алгоритм оптимизации структуры и параметров гетерогенной информационной системы, обеспечивающий организацию информационного взаимодействия разнородных источников, потребителей данных за минимальное время. Приведены результаты расчетов и показана возможность снижения времени передачи данных до 20,2 % за счет выбора оптимальных связей источников и потребителей данных с учетом форматов данных используемых источников и совместимости веб-сервисов, обеспечивающих их обработку.

Ключевые слова:  летная годность воздушного судна; хранилище данных; веб-сервисы.

 

Buryak Yu. I., Nikonov Yu. Yu.
IMPROVING THE PROCESSES OF ENSURING THE AIRWORTHINESS OF AIRCRAFT BY CREATING A HIGH-SPEED HETEROGENEOUS INFORMATION SYSTEM
(pp.31-40)

Abstract. The problem of forming the appearance of a high-speed heterogeneous information system for monitoring airworthiness during the operation of aviation equipment is considered. A mixed-integer model has been formed for forming the optimal data transmission path for verifying the authenticity of airway components, where integer variables determine the set of external systems from where and where data is transmitted, a set of data warehouses and connections between them, and continuous variables – characteristics of data transfer rates by web services and bandwidth of data transmission channels. The criterion for choosing the optimal solution is proposed – the time of data transfer between external data source systems and external data consumer systems, taking into account data warehouses. An algorithm for optimizing the structure and parameters of a heterogeneous information system has been developed, which ensures the organization of information interaction between heterogeneous data sources/consumers in a minimum time. It is shown that the problem under consideration relates to difficult combinatorial optimization problems, that is, there is no polynomial algorithm for solving it in a reasonable time. However, taking into account the specifics of the task, in some cases, allows you to build calculation schemes that provide sufficient accuracy of the solution and an acceptable time. After conducting a brief analysis of possible solutions, including Dijkstra, Johnson, Floyd – Warshall, the authors implemented computational procedures based on the Bellman – Ford method, the main advantages of which are the possibility of obtaining an accurate solution, no restrictions when working with negative edges of the network graph, low value of the algorithm execution time. The results of calculations are presented and the possibility of reducing the data transfer time by 20,2 % is shown by choosing the optimal connections between data sources and consumers, taking into account the data formats of the sources used and the compatibility of web services providing their processing.

Keywords: Airworthiness of aircraft; Data warehouses; Web services.

Рус

Ю. И. Буряк, Ю. Ю. Никонов (Московский авиационный институт (национальный исследовательский университет), Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Eng

Yu. I. Buryak, Yu. Yu. Nikonov (Moscow Aviation Institute (National Research University), Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Рус

1. ГОСТ Р 57907−2017. Воздушный транспорт. Техника авиационная гражданская. Ремонт по техническому состоянию. Общие требования. М.: Стандартинформ, 2020.
2. Приказ Министерства транспорта РФ № 519 от 27.11.2020 «Об утверждении Федеральных авиационных правил «Требования к летной годности гражданских воздушных судов. Форма и порядок оформления сертификата летной годности гражданского воздушного судна. Порядок приостановления действия и аннулирования сертификата летной годности гражданского воздушного судна». URL: http://publication.pravo.gov.ru Document/View/0001202101190018 (дата обращения: 30.05.2024).
3. My Boeing Fleet [Электронный ресурс]. URL: http://www.boeing.com/commercial/services/maintenance-engineering/index.page/ (дата обращения: 15.06.2020).
4. New-Generation Technical Data Management with AirnavX [Электронный ресурс]. URL: https://50skyshades.com/news/manufacturer/new-generation-technical-data-management-with-airnavx (дата обращения: 12.03.2024).
5. Авдеева Е. С., Панюшкина Л. В., Денисов Д. Д. Развитие ремонта и послепродажного обслуживания отечественной авиационной техники на мировом рынке // Вестник Института экономических исследований. 2017. № 2(6). C. 25–33.
6. Зрячев С. А., Ларин С. Н. Разработка базы знаний послепродажного обслуживания авиационной техники // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2020. T. 22, № 5. С. 48–53.
7. Информационно-управляющая система “Эрлан-3” [Электронный ресурс]. URL: http://gee.airlan.ru/ (дата обращения: 29.02.2024).
8. ГОСТ Р 54080–2010. Воздушный транспорт. Система технического обслуживания и ремонта авиационной техники. Информационно-аналитическая система мониторинга летной годности воздушных судов. Общие требования. М.: Стандартинформ, 2012.
9. Информационно-аналитическая система мониторинга летной годности воздушных судов [Электронный ресурс]. URL: https://www.mlgvs.ru/ias.html (дата обращения: 30.04.2024).
10. Hanák D. GraphQL as Modern Access to jBPM Process Engine. URL: https://is.muni.cz/th/t0t7u/master_thesis_final_digital.pdf (дата обращения: 30.05.2024).
11. GraphQL [Электронный ресурс]. URL: http://spec.graphql.org/June2018/ (дата обращения: 11.02.2020).
12. Савоськин И. В., Фирсов А. О. Исследование способов применения NoSQL и реляционных баз данных // E-Scio. 2019. № 6(33). С. 101–108.
13. Левитин А. В. Алгоритмы. Введение в разработку и анализ // Жадные методы: Алгоритм Дейкстры. М.: Вильямс, 2006. Гл. 9. С. 189–195.
14. Кормен Т. Х., Лейзерсон Ч. И., Ривест Р. Л., Штайн К. Алгоритмы: построение и анализ. 2-е изд. М.: «Вильямс», 2006. 1296 c.
15. Барыбин Д. А, Кофман Е. Ю., Шульгин М. С. Сравнение алгоритмов Дейкстры и Беллмана – Форда при решении задачи о поиске кратчайшего пути в протоколах маршрутизации // Международный научный журнал «Символ Науки». 2021. № 6. С. 27–31.

Eng

1. Air Transport. Civil aviation equipment. Repair according to technical condition. General requirements. (2020). Ru Standard No. GOST R 57907−2017. Moscow: Standartinform. [in Russian language]
2. Order of the Ministry of Transport of the Russian Federation No. 519 dated November 27, 2020 “On approval of the Federal Aviation Rules “Requirements for the airworthiness of civil aircraft. Form and procedure for issuing a certificate of airworthiness for a civil aircraft. Procedure for suspension and revocation of a civil aircraft airworthiness certificate.” Retrieved from http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202101190018 (Accessed: 30.05.2024). [in Russian language]
3. My Boeing Fleet. Retrieved from http://www.boeing.com/commercial/services/maintenance-enginee-ring/index.page/ (Accessed: 15.06.2020). [in Russian language]
4. New-Generation Technical Data Management with AirnavX. Retrieved from https://50skyshades.com/news/manufacturer/new-generation-technical-data-manage-ment-with-airnavx (Accessed: 12.03.2024).
5. Avdeeva E. S., Panyushkina L. V., Denisov D. D. (2017). Development of repair and after-sales service of domestic aviation equipment on the world market. Vestnik Instituta ekonomicheskih issledovaniy, 6(2), 25 – 33. [in Russian language]
6. Zryachev S. A., Larin S. N. (2020). Development of a knowledge base for after-sales maintenance of aviation equipment. Izvestiya Samarskogo nauchnogo tsentra Rossiyskoy akademii nauk, 22(5), 48 – 53. [in Russian language]
7. Information and control system “Erlan-3”. Retrieved from http://gee.airlan.ru/ (Accessed: 29.02.2024). [in Russian language]
8. Air Transport. Aircraft maintenance and repair system. Information and analytical system for monitoring the airworthiness of aircraft. General requirements. (2012). Ru Standard No. GOST R 54080–2010. Moscow: Standartinform. [in Russian language]
9. Information and analytical system for monitoring the airworthiness of aircraft. Retrieved from https://www.mlgvs.ru/ias.html (Accessed: 30.04.2024). [in Russian language]
10. Hanák D. GraphQL as Modern Access to jBPM Process Engine. Retrieved from https://is.muni.cz/th/t0t7u/master_thesis_final_digital.pdf (Accessed: 30.05.2024).
11. GraphQL. Retrieved from http://spec.graphql.org/June2018/ (Accessed: 11.02.2020).
12. Savos'kin I. V., Firsov A. O. (2019). Exploring ways to use NoSQL and relational databases. E-Scio, 33(6), 101 – 108. [in Russian language]
13. Levitin A. V. (2006). Algorithms. Introduction to Design and Analysis. Greedy methods: Dijkstra's algorithm, 9, 189 – 195. Moscow: Vil'yams. [in Russian language]
14. Kormen T. H., Leyzerson Ch. I., Rivest R. L., Shtayn K. (2006). Algorithms: construction and analysis. 2nd ed. Moscow: «Vil'yams». [in Russian language]
15. Barybin D. A, Kofman E. Yu., Shul'gin M. S. (2021). Comparison of Dijkstra and Bellman–Ford algorithms for solving the shortest path problem in routing protocols. Mezhdunarodniy nauchniy zhurnal «Simvol Nauki», (6), 27 – 31. [in Russian language]

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 500 руб. (в том числе НДС 20%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/vkit.2024.06.pp.031-040

и заполните  форму 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

 

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 500 rubles. (including VAT 20%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/vkit.2024.06.pp.031-040

and fill out the  form  

 

.

 

 

 
Поиск
Rambler's Top100 Яндекс цитирования