10.14489/vkit.2024.02.рр.031-036 |
DOI: 10.14489/vkit.2024.02.рр.031-036 Шоркина И. Н. Аннотация. Показана эффективность применения алгоритма автоматизированного построения поверхностей судового корпуса с помощью NURBS-аппроксимации (Non-Uniform Rational B-Splines). В большинстве современных судостроительных CAD-систем (Computer-Aided Design) подготовка модели судовой поверхности в первом приближении на базе электронного теоретического чертежа – трудоемкая задача, для решения которой предусмотрен соответствующий компьютерный инструментарий. Геометрическое моделирование носовых оконечностей бульбообразной формы и кормовых частей туннельного типа судна представляет утомительный процесс ручного редактирования геометрии корпуса. Для проведения данного типа работ выполнены экспериментальные исследования разработанного автоматизированного алгоритма и программного продукта. Приведен сравнительный анализ временны́х затрат на построения самой сложной части судовой поверхности – носовой оконечности судов трех проектов с применением разработанного программного продукта и двух профессиональных CAD-систем – «КОМПАС-3D» и Rhinoceros. Сопоставление показало, что разработанный алгоритм и программа намного более эффективны в использовании по сравнению с инструментарием сравниваемых CAD-систем. Ключевые слова: компьютерное моделирование; поверхность судового корпуса; автоматизированный алгоритм.
Shorkina I. N. Abstract. The efficiency of application of the algorithm for automated construction of ship hull surfaces using NURBS approximation is shown. In the majority of modern shipbuilding CAD-systems a considerable share of labor intensity is occupied by preparation of the ship surface model in the first approximation on the basis of electronic theoretical drawing. For carrying out such works in shipbuilding CAD-systems there is a corresponding computer toolkit, which allows to display geometrically clear smooth forms of such surfaces as a ship hull. The works of domestic and foreign researchers in this field have been analyzed. The proposed solutions have significant disadvantages: they require large computing power for training and use. The paper shows a modern approach to solving the issue of reducing the labor intensity of graphical constructions and, consequently, time costs by automating the procedures of computer modeling using web technology. Computer modeling of bulbous bow ends and tunnel-type stern parts is a labor-intensive process of manual editing of hull geometry. Experimental studies of the developed automated algorithm and software product for this type of work have been carried out. The comparative analysis of labor intensity of construction of the most complex part of the ship surface – the bow tip of ships of three projects using the developed software product and two professional CAD-systems – KOMPAS-3D and Rhinoceros – is given. The comparison showed that the developed algorithm and program are much more efficient to use compared to the toolkit of the compared CAD systems. The automated algorithms developed in the process of research can be used in shipbuilding practice, ship repair tasks, as well as for hydrostatic calculation programs. Keywords: Computer modeling; Ship hull surface; Automated algorithm.
РусИ. Н. Шоркина (Нижегородский государственный архитектурно-строительный университет, Волжский государственный университет водного транспорта, Нижний Новгород, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript EngI. N. Shorkina (Nizhegorodsky State Architectural and Civil Engineering University, Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Shorkina I., Novikov S. Development of the Skin of the Surface of the Tunnel Part of the Ship's Hull // CEUR Workshop Proceedings. 31 / GraphiCon 2021 – Proceedings of the 31st International Conference on Computer Graphics and Vision. 2021. P. 1098–1103. Eng1. Shorkina I., Novikov S. (2021). Development of the Skin of the Surface of the Tunnel Part of the Ship's Hull. CEUR Workshop Proceedings, 31, 1098 – 1103. GraphiCon 2021 – Proceedings of the 31st International Conference on Computer Graphics and Vision».
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 500 руб. (в том числе НДС 20%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2024.02.рр.031-036 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. .
EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 500 rubles. (including VAT 20%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2024.02.рр.031-036 and fill out the
.
|