| Русский Русский | English English |
   
Главная Архив номеров
19 | 12 | 2024
10.14489/vkit.2022.08.pp.003-010

DOI: 10.14489/vkit.2022.08.pp.003-010

Титков О. С., Бородай И. Ю., Мартынов С. А., Матюшенко В. Г., Сизов П. С., Матухнова Н. С.
ВЫБОР ЗНАЧИМОГО ПОКАЗАТЕЛЯ НАПРЯЖЕННОСТИ ОПЕРАТОРА-ПИЛОТА НА ОСНОВАНИИ ОБЪЕКТИВНОЙ ИНФОРМАЦИИ О ЕГО СОСТОЯНИИ ПРИ ОТРАБОТКЕ ПОЛЕТНЫХ ЗАДАНИЙ НА КОМПЛЕКСЕ ПОЛУНАТУРНОГО МОДЕЛИРОВАНИЯ
(с. 3-10)

Аннотация. В обосновании и выборе значимого показателя напряженности деятельности оператора-пилота была использована технология полунатурных полетов на комплексе полунатурного моделирования с выполнением различного типа и назначения полетных заданий. В качестве показателя напряженности была выбрана локальная оценка индекса напряженности по Р. Баевскому, аккумулирующая влияние временны́х, статистических, спектральных показателей сердечного ритма и его вариабельности с последующей модификацией оценки в интегральный показатель – коэффициент резерва организма.

Ключевые слова:  комплекс полунатурного моделирования; напряженность; локальная оценка; резерв организма.

 

Titkov O. S., Borodai I. Yu., Martynov S. A., Matyushenko V. G., Sizov P. S., Matuhnova N. S.
SELECTION OF A SIGNIFICANT INDICATOR OF OPERATOR-PILOT TENSION ON THE BASIS OF OBJECTIVE INFORMATION ABOUT HIS CONDITION DURING FIGHT TASKS ON THE SEMI-NATURAL MODELLING COMPLEX
(pp. 3-10)

Abstract. As a significant indicator for assessing the intensity of activity that affects performance, a local assessment was chosen in the form of an index of tension according to R. Baevsky, accumulating the effects of the influence of temporal, statistical and spectral indicators of the heart rate, its variability, followed by modification of the assessment into an integral indicator R as a coefficient body reserve. The peculiarity of the local assessment is that it is a dynamic parameter that characterizes the state of the body at a given point in time, and to obtain it, the Holter technology was used with the formation of digital files of heart rate variability (HRV) indicators recorded by a monitoring system with a set of four clusters each, spaced in time and containing data of implementations of flight tasks of the initial, middle and final phases of the flight. Necessary and sufficient to display the dynamics of HRV was the time duration of the clusters of 300 seconds, which made it possible to obtain the necessary digital content of the HRV parameters in 40…60 minutes of flight time. The informational significance of the data obtained is determined by the content of the implemented flight tasks for various purposes. The capabilities of the semi-natural modeling complex made it possible to create complex and special flight situations, that negatively affect the psycho-physiological state of the operator. Local estimates of the tension index were obtained, which generally fell within the range of acceptable values, although in special cases of flight they went into the range characteristic of the states of effective adaptation of the organism. Levels were also recorded, signaling the exhaustion of the body’s capabilities, fatigue and a reduced level of performance. A generalized integral indicator of tension is proposed – the reserve coefficient of the body R as a linear combination of local estimates of tension: the maximum local intensity index achieved in a given flight cycle, “passport” indicator of the operator’s tension, fixed before the flight task at the stage of pre-flight preparation, and an indicator of the current tension at a particular point in time in a particular situation. At the same time, the smaller the value of R, the smaller the reserve of the organism. The obtained experimental integral estimates of the body reserve in the process of operator activity are not only of research interest, but also of interest in practical applications in the tasks of ergonomic expertise of aviation equipment and the design of the operator-pilot activity.

Keywords: 

Рус

О. С. Титков, И. Ю. Бородай, С. А. Мартынов, В. Г. Матюшенко, П. С. Сизов (ФАУ «Государственный научно-исследовательский институт авиационных систем», Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Н. С. Матухнова (Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова, Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript

 

Eng

O. S. Titkov, I. Yu. Borodai, S. A. Martynov, V. G. Matyushenko, P. S. Sizov (State Research Institute of Aviation Systems, Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
N. S. Matuhnova (Lomonosov Moscow State University, Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript

 

Рус

1. Использование моделирующего комплекса КПМ-В для проведения исследований напряженности человека-оператора / С. А. Мартынов, В. Г. Матюшенко, П. С. Сизов и др. // Труды ГосНИИАС. Вопросы Авионики. 2021. № 1(52). С. 39 – 48.
2. Баевский Р. М. Проблемы оценки и прогнозирования функционального состояния организма и его развития в космической медицине // Успехи физиологических наук. 2006. Т. 37(3). С. 42 – 57.
3. Heart Rate Variability: Standards of Measurement, Physiological Interpretation and Clinical Use. Task Force of the European Society of Cardiology and North American Society of Pacing and Electrophysiology // European Heart Journal. 1996. V. 17. P. 354 – 381.
4. Руководство по экономическому обеспечению гражданской авиации. М.: ГосНИИ ГА, 1980.
5. Сизов П. С, Титков О. С., Матухнова Н. С. Модель множественной регрессии вариабельности сердечного ритма как показателя напряженности оператора динамической ЧМС // Всероссийская научно-техническая конференция «Моделирование авиационных систем». 26–27 ноября 2020 г. Москва, Россия, 2020.
6. Оценка функционального состояния организма при трудовых нагрузках по показателям активности регуляторных систем: методические рекомендации / Р. М. Баевский, Ж. В. Барсуков, Н. А. Бродягин и др. Челябинск, 1986. 20 с.
7. ICAO. Doc. 9760. Airworthiness Manual. 4th ed. Montréal, Quebec, Canada, 2020.
8. Копанев В. И. Авиационная медицина и безопасность полетов // Психофизиологические и медицинские проблемы безопасности полетов. Л.: ОЛАГА, 1989.
9. Горбунов В. В. Психофизиологическая оценка безопасности полета с позиций человеческого фактора // Общероссийский научно-технический журнал «Полет». 2006. № 4. С. 38 – 41.
10. ICAO. Annex 19. Safety Management. 2nd ed. 2016.

Eng

1. Martynov S. A., Matyushenko V. G., Sizov P. S. et al. (2021). Using the modeling complex KPM-V to study the tension of a human operator. Trudy GosNIIAS. Voprosy Avioniki, 52(1), pp. 39 – 48. [in Russian language]
2. Baevskiy R. M. (2006). Problems of assessing and predicting the functional state of the body and its development in space medicine. Uspekhi fiziologicheskih nauk, Vol. 37, (3), pp. 42 – 57. [in Russian language]
3. Heart Rate Variability: Standards of Measurement, Physiological Interpretation and Clinical Use. Task Force of the European Society of Cardiology and North American Society of Pacing and Electrophysiology. (1996). European Heart Journal, Vol. 17, pp. 354 – 381.
4. Guidelines for the economic support of civil aviation. (1980). Moscow: GosNII GA. [in Russian language]
5. Sizov P. S, Titkov O. S., Matuhnova N. S. (2020). Multiple regression model of heart rate variability as an indicator of dynamic HMS operator tension. Aviation systems modeling: All-Russian scientific and technical conference. Moscow. [in Russian language]
6. Baevskiy R. M., Barsukov Zh. V., Brodyagin N. A. et al. (1986). Evaluation of the functional state of the body under labor loads according to the indicators of the activity of regulatory systems: guidelines. Chelyabinsk. [in Russian language]
7. ICAO. (2020). Airworthiness Manual Doc. No. 9760. 4th ed. Montréal.
8. Kopanev V. I. (1989). Aviation medicine and flight safety. Psychophysiological and medical problems of flight safety. Leningrad: OLAGA. [in Russian language]
9. Gorbunov V. V. (2006). Psychophysiological assessment of flight safety from the standpoint of the human factor. Polet. Obshcherossiyskiy nauchno-tekhnicheskiy zhurnal, (4), pp. 38 – 41. [in Russian language]
10. ICAO. (2016). Annex 19. Safety Management. 2nd ed.

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 500 руб. (в том числе НДС 20%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/vkit.2022.08.pp.003-010

и заполните  форму 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

 

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 500 rubles. (including VAT 20%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/vkit.2022.08.pp.003-010

and fill out the  form  

 

.

 

 

 
Поиск
Rambler's Top100 Яндекс цитирования