10.14489/vkit.2022.05.pp.036-048 |
DOI: 10.14489/vkit.2022.05.pp.036-048 Тагирова Л. Ф., Зубкова Т. М. Аннотация. Разработана нечеткая модель обучающегося в обучающих интеллектуальных системах, в основе которой лежит «статус обучаемого». При этом параметрами выступают уровень усвоения дисциплины и личностные качества обучаемого. Особенностью предложенной нечеткой модели является совместное использование стереотипной и оверлейной моделей обучаемого. В соответствии с разработанной нечеткой моделью не только оцениваются знания студентов, но и учитываются личностные качества обучаемых – ответственность, стремление к самообучению и развитию, усидчивость, внимательность, стрессоустойчивость. В качестве инструмента для поддержки принятия решения при определении статуса студента предлагается использовать нечеткую экспертную систему, в основе построения базы знаний которой использовалась продукционная модель. В процессе эксплуатации экспертной системы происходит оценка характеристик студентов, которые сравниваются с правилами нечеткой базы правил. При реализации логического вывода студенту присваивается одно из возможных значений статуса, на завершающем шаге обучающемуся предлагается изучить адаптированный под его особенности теоретический материал дисциплины. Ключевые слова: интеллектуальная обучающая система; модель обучаемого; нечеткая логика; экспертная система.
Tagirova L. F., Zubkova T. M. Abstract. The development of computer technology provides great opportunities for modernizing the learning process. Teachers are actively introducing various electronic learning systems, the leading positions among which are occupied by intelligent learning systems. One of the tasks of developing an intelligent learning system is the implementation of dynamic adaptation of educational material to the level of knowledge of students. Therefore, it is necessary that it includes a student model that reflects the characteristics of the student that are important for managing the learning process. The paper describes the development of a fuzzy model of a student in teaching intelligent systems. This model is based on the concept of “student status”, the parameters of which are the level of mastering the discipline and the student’s personal qualities. A distinctive feature of the proposed fuzzy model is the joint use of the stereotypical and overlay models of the student. In addition, the developed fuzzy model is based not only on the assessment of student’s knowledge, but takes into account the personal qualities of students (responsibility, desire for self-learning and development, perseverance, attentiveness, stress tolerance). The paper proposes the use of a fuzzy expert system as a tool for decision support in determining the status of a student. During the operation of the expert system, the characteristics of students are evaluated, which are compared with the rules of the fuzzy rule base. When implementing a logical inference, a student is assigned one of the possible status values (beginner, trainee, master, professional and expert). At the final step, the student is offered to study the theoretical material of the discipline adapted to his characteristics. Keywords: Intelligent teaching system; Student model; Fuzzy logic; Expert system.
РусЛ. Ф. Тагирова, Т. М. Зубкова (Оренбургский государственный университет, Оренбург, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript EngL. F. Tagirova, T. M. Zubkova (Orenburg State University, Orenburg, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Лященко Н. И. Построение модели обучаемого в автоматизированной обучающей системе // Вестник ТГПИ. 2012. № 12. С. 125 – 130. Eng1. Lyashchenko N. I. (2012). Building a student model in an automated learning system. Vestnik TGPI, (12), pp. 125 – 130. [in Russian language]
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 500 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2022.05.pp.036-048 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. .
EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 450 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2022.05.pp.036-048 and fill out the
.
|