10.14489/vkit.2020.06.pp.022-030 |
DOI: 10.14489/vkit.2020.06.pp.022-030 Иванова С. М., Ильиченкова З. В., Антонова А. А. Аннотация. Рассмотрен вопрос подтверждения личности пользователя, применяющего дистанционные образовательные технологии. В процессе обучения встречается подмена одного пользователя другим при обучении или выполнении аттестационных работ. Для исключения несанкционированной замены обучающегося предложено использовать его клавиатурный почерк не только при авторизации пользователя в системе, но и в процессе работы. В целях обеспечения корректности работы при формировании почерка вычислены характеристики почерка для всего используемого набора символов, который в дальнейшем задействуется при проведении аттестации. В зависимости от найденных характеристик, основанных на длительности нажатий на клавиши, символы объединяются в кластеры, согласно полученным значениям средних и среднеквадратичных отклонений. Приведены экспериментальные данные, используемые для формирования клавиатурного почерка. Показана работоспособность предложенного метода. Ключевые слова: клавиатурный почерк; обучающие системы; кластеризация символов; контроль обучающегося; подтверждение личности пользователя; длительность нажатия на клавиши.
Ivanova S. M., Ilyichenkova Z. V., Antonova A. A. Abstract. The confirming the identity of a user working distance educational technologies problem is considered in the article. Now distance educational technologies don’t give confidence that the student works in the educational environment independently, without involving third parties in the process. In the learning process, there is a substitution of one user for another when learning or performing certification work. To eliminate the unauthorized replacement of the student, it is proposed to use his keyboard handwriting not only when authorizing the user in the system, but also in the process of his work. When working in an educational environment, a user can employ various keyboard characters when typing, so storing data based only on a passphrase is not enough. So, to ensure the correct operation of the handwriting, its characteristics are determined for the entire set of characters used, which will be involved in the certification process then. Depending on the characteristics found, based on the keystroke duration, the characters are combined into clusters according to the obtained mean and standard deviations. Combining occurs according to the principle of minimum distances between each pair of characters. Since the scales of these characteristics have a different numerical range, they are first converted to the range [0; 1]. This allows us to make their contribution to the formation of clusters equivalent. The obtained data can be employed during the entire time the user is in the educational environment to verify his identity. The experimental data used to form keyboard handwriting are presented in the paper. The process of cluster formation for a set of 8 characters is described in detail. For a complete set of letters, the initial data and the final result are given. Studies have shown the efficiency of the proposed method. Keywords: Keyboard handwriting; Learning systems; Character clustering; Learner control; User Identification; Keystroke Duration.
РусС. М. Иванова, З. В. Ильиченкова, А. А. Антонова (МИРЭА – Российский технологический университет, Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript EngS. M. Ivanova, Z. V. Ilyichenkova, A. A. Antonova (MIREA – Russian Technological University, Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Повышение качества электронного образования методами бенчмаркинга / И. И. Антонова и др. // Развитие современного образования: теория, методика и практика. 2017. № 1(11). С. 38 – 41. Eng1. Antonova I. I. et al. (2017). Improving the quality of electronic education using benchmarking methods. Razvitie sovremennogo obrazovaniya: teoriya, metodika i praktika, 11(1), pp. 38 – 41. [in Russian lamguage]
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2020.06.pp.022-030 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. .
EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2020.06.pp.022-030 and fill out the
.
|