10.14489/vkit.2019.03.pp.035-039 |
DOI: 10.14489/vkit.2019.03.pp.035-039 Семаков С. Л. Аннотация. Рассматривается задача об оптимальном распределении торговой площади в сетевых магазинах между коллекциями товаров уходящего и наступающего сезонов в период межсезонья. В качестве критерия оптимальности выступает выручка от продаж. Описана технология распределения площади, максимизирующая выручку. Приведен результат реального использования предложенной технологии. Ключевые слова: торговая площадь; цена товара; выручка от продаж.
Semakov S. L. Abstract. We consider the problem of the optimal distribution of retail space in trading networks between collections of goods of the passing and coming seasons during the off-season. We study the process of selling a certain category of goods in a particular store for two consecutive seasons, for example, during the transition from the Autumn-Winter (AW) season to the Spring-Summer (SS) season. We denote by SAW(t) the sales area occupied at time t by the AW collection and we denote by SSS(t) the sales area occupied at time t by the SS collection. We believe that the sum SAW(t) + SSS(t) is a constant value. We find functions SAW(t) and SSS(t) that maximize the revenue from the sale of goods during the off-season. We consider an example when the proposed area distribution technology is used in the real store. We compare sales revenue with and without using the proposed technology and find that, in the first case, revenue is 8 % more. Keywords: Sales area; Price of goods; Sales revenue.
РусС. Л. Семаков (Московский авиационный институт (национальный исследовательский университет), Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript EngS. L. Semakov (Moscow Aviation Institute (National Research University), Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Семаков С. Л., Семаков А. С. Алгоритм введения скидок на цену сезонного товара в торговых сетях при отставании фактических продаж от плановых // Математическое моделирование. 2012. Т. 24, № 9. С. 70 – 78. Eng1. Semakov S. L., Semakov A. S. Algorithm of introduction of discounts on the price of the seasonal goods in trading networks at backlog of actual sales from the planned // Mathematical modeling, 2012, v. 24, no. 9, pp. 70-78. [in Russian language]
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2019.03.pp.035-039 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. .
EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2019.03.pp.035-039 and fill out the
.
|