10.14489/vkit.2018.05.pp.003-009 |
DOI: 10.14489/vkit.2018.05.pp.003-009 Большаков А. А., Кулик А. А., Сергушов И. В., Скрипаль Е. Н. Аннотация. Предложен метод оценки влияния внешних и внутренних воздействующих факторов на безопасность полета летательного аппарата (ЛА). Особенность метода заключается в применении нечетких моделей, что позволяет определить влияние действительных и мнимых переменных, описывающих эти факторы, на возникновение авиационного происшествия. В процессе анализа воздействующих факторов выделены в отдельные группы психофизическое состояние экипажа, состояние бортового оборудования ЛА и погодные условия полета. На основе выполненного анализа сформирована матрица прецедентов авиационного происшествия и усложнений условий полета объекта управления, которая представляет формализованную форму записи набора нечетких правил для оценки условий полета. Численное моделирование на базе предложенной методики для определения угрозы авиационного происшествия средствами нечеткой логики показало его работоспособность и перспективу применения в системах управления безопасностью полета ЛА. Полученные в процессе выполнения работы результаты могут быть использованы для программно-аппаратной реализации устройств обработки данных систем управления безопасностью полета ЛА, а также при выполнении инженерного анализа при проектировании систем и комплексов его бортового оборудования. Ключевые слова: система управления безопасностью полета; авиационное происшествие; нечеткие модели.
Bolshakov А. А., Kulik А. А., Sergushov I. V., Scripal E. N. Abstract. The paper presents the method for evaluation the external and internal influencing factors which effect on the safety of the flight aircraft. The feature of this method is application the fuzzy models. That allows to recognize influence of real and imaginary variables on emergence of aviation accident. There are the analysis of factors affecting flight safety, the method for evaluation of aviation accident’s dangerous, simulation of this method in article. The psychic conditions of crew, conditions of avionics and weather conditions were divided on several groups during the analysis of influence factors. This groups have set of input variables which asses the changing the flight conditions. This analysis allowed to compose the matrix of aviation accidents and degradation of flight conditions. The matrix was formed from the set of fuzzy rules that evaluation of flight conditions. The impotent feature of the matrix is presence the difficult flight conditions. The conditions are influenced by external and internal factors of flight safety. This conditions are used in matrix because they can be transmit in emergency and catastrophic situation. Same the matrix contains the methods parrying the threat of an incident. The methods may be used in algorithms of decision support for the crew in flight. The simulation of the methods with using fuzzy logic showed that method is effective and it could be applied in flight safety systems. In article is showed the flight safety system which applied for recognition threat of an accident and information the crew about of this flight situation. The impotent element of this system is the decision support device for the crew. The device interacts with data preprocessor. The system implements two-level recognition the flight conditions. It reduced the chance false information of the crew about threat of an incident. The results of work could be used in hardware and software of the devices for process date of the flight safety systems. Also they could be applied in engineering analysis aircraft’s the control systems and complexes. Keywords: Safety control systems of flight; Aviation accident; Fuzzy model.
РусА. А. Большаков (Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого, Санкт-Петербург, Россия)
EngА. А. Bolshakov (Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University, Saint-Petersburg, Russia)
Рус1. Сапогов В. А., Анисимов К. С., Новожилов А. В. Отказобезопасная вычислительная система для комплексных систем управления полетом летательных аппаратов // Электронный журнал «Труды МАИ». 2011. Вып. 45. [Электронный ресурс]. URL: http://www. mai.ru/science/trudy/ (дата обращения: 01.03.2017). Eng1. Sapogov V. A., Anisimov K. S., Novozhilov A. V. (2010). Failsafe Computing System for Integrated Flight Control Systems. Trudy MAI, 45. Available at: http://www.mai.ru/science/ trudy/ (Accessed: 01.03.2017) [in Russian Language]
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2018.05.pp.003-009 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. .
EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2018.05.pp.003-009 and fill out the
.
|