10.14489/vkit.2017.05.pp.035-038 |
DOI: 10.14489/vkit.2017.05.pp.035-038 Вяткин С. И. Аннотация. Предложен метод вычисления интенсивности рассеянного света и тумана, реализованный с помощью вершинных шейдеров графических акселераторов. Вычислены компоненты света, отраженного от поверхности, и тумана. Показано использование в качестве исходных данных координат вершин, матрицы преобразования, интенсивности и направления солнечного света, коэффициентов его затухания и рассеяния. Ключевые слова: синтез изображения; рассеянный свет; туман; графический акселератор; вершинный шейдер.
Vyatkin S. I. Abstract. In proposed lighting model, the sky, fog, and 3D-objects on the ground reflecting light from the sun can fit together. A lighting model that takes into account the effects of scattering light is presented. The model for rendering fog is considered. The cost of computing a scene is not small. A method of reducing the cost of the algorithm was proposed. As well were restricted the geometry and applied certain approximations that allowed the computation to be performed in a real time on a graphics processing unit. The vertex shaders compute the light reaching the eye from a source or a reflective object and fog component. The inputs to the vertex shader are vertex position, transformation matrices, sunlight intensity, the sun direction, the various extinction and scattering coefficients. In this implementation using calculate them pervertex in a vertex shader. This approach makes good use of modern hardware capabilities and should work reasonably well even on older hardware with software vertex processing. These techniques have modeled effectively the interaction of light with surfaces in the environment. Because is not sufficient to assume that light is traveling in a vacuum between surfaces. Where there are large amounts of dust and water vapor in the atmosphere, traditional ray tracing is ineffective. New techniques have modeled more and more effectively the interaction of light with surfaces in the environment, using the principles of ray optics. Keywords: Image synthesis; Scattered light; Fog; Graphics processing unit; Vertex shader.
РусС. И. Вяткин (Институт автоматики и электрометрии Сибирского отделения РАН, Новосибирск, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript EngS. I. Vyatkin (Institute of Automation and Electrometry, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, Novosibirsk, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. Вяткин С. И. Моделирование неоднородностей при визуализации атмосферных эффектов // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2016. № 7. С. 9 – 14. doi: 10.14489/vkit.2016.07.pp.009-014 Eng1. Viatkin S. I. (2016). Modeling of not uniformity at visualization of atmospheric effects. Vestnik komp'iuternykh i informatsionnykh tekhnologii, (7), pp. 9-14. doi: 10.14489/vkit.2016.07.pp.009-014 [in Russian language]
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2017.05.pp.035-038 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. . EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2017.05.pp.035-038 and fill out the .
|