| Русский Русский | English English |
   
Главная Archive
22 | 12 | 2024
10.14489/vkit.2014.07.pp.003-007

DOI: 10.14489/vkit.2014.07.pp.003-007

Кан Ю. С., Реушкин В. В.
ИНФОРМАЦИОННАЯ ТЕХНОЛОГИЯ АНАЛИЗА БЕЗОПАСНОСТИ ДВИЖЕНИЯ НА ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНОМ ТРАНСПОРТЕ
(с. 3-7)

Аннотация. Предложена информационная технология мониторинга опасности возникновения транспортных происшествий (ТП) на железнодорожной транспортной сети. Технология основана на статистической обработке данных о ТП в предшествующий анализу период времени и оценке базового критерия – вероятности возникновения ТП на участке железнодорожного пути единичной длины в единицу времени. Оценка указанного критерия основана на разбиении всей транспортной сети на фрагменты, в пределах которых появление ТП удовлетворительно описывается пуассоновским полем случайных событий.

Ключевые слова: безопасность; железнодорожный транспорт; вероятность; пуассоновская модель.

 

Kan Yu. S., Reushkin V. V.
AN INFORMATIONAL TECHNOLOGY FOR THE ANALYSIS OF THE TRAFFIC SAFETY AT THE RAILWAY TRANSPORT
(pp. 3-7)

Abstract. An informational technique to monitor threats of the occurrence of transport accidents (TA) at the railway transport is presented. The technique is based on the statistical data processing both on the TA within a historical time period and evaluation of the basic criterion in the form of the probability of the TA occurrence per the unit time at a railway unit segment selected randomly. In order to evaluate such a criterion the whole transport net is distributed into a finite set of fragments which are satisfactorily described by the Poisson fields of the TA. The fragments can have different lengths and different observation periods. Each fragment is analyzed separately. The corresponding Poisson field is two-dimensional. The first its coordinate is time. The second one means the railway length. The above probability is evaluated for each Poisson model by the standard technique. As first approximation, it is equal to the intensity of the Poisson field. Then the results for all the fragments are aggregated by a special methodology based on the formula of the total expectation. In the paper the problem is also discussed how is changed the probabilistic criterion in question when the deterministic traffic intensity is modified. For such a problem an explicit solution is found. The solution allows us to compare the safety levels for different regions having different railway traffics. The information technique is demonstrated by examples of solving the problem in question for the EU countries.

Keywords: Safety; Railway transport; Transport accident; Probability; Poisson mode.

Рус

Ю. С. Кан,  В. В. Реушкин (Московский авиационный институт (национальный исследовательский университет)) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Eng

Yu. S. Kan, V. V. Reushkin (Moscow Aviation Institute (National Research University) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Рус

1. Розенберг Е. Н., Замышляев А. М., Прошин Г. Б. Определение опасности возникновения транспортных происшествий и событий на основе контроля состояния факторов, влияющих на их возникновение // Надежность. 2009. № 3(31). С. 37 – 50.
2. Cтатистическая оценка опасности возникнове-ния происшествий на железнодорожном транспорте / А. М. Замышляев и др. // Надежность. 2012. № 2(41). С. 104 – 117.
3. ГОСТ Р 54505–2011. Управление рисками на железнодорожном транспорте. М.: Федеральное агентст-во по техническому регулированию и метрологии, 2011. 53 с.
4. Пугачев В. С. Теория вероятностей и математи-ческая статистика. М.: Наука, 1979. 496 с.
5. Eurostat – Data Explorer [Электронный ресурс]. URL: (http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?data¬set= rail_ac_catnmbr&lang=en) (дата обращения: 10.10.2013)

Eng

1. Rozenberg E. N., Zamyshliaev A. M., Proshin G. B. (2009). Determination of the risk of accidents and events on the basis of monitoring the state of the factors influencing its emergence. Nadezhnost', 31(3), pp. 37-50.
2. Zamyshliaev A. M., Kan Iu. S., Kibzun A. I., Shubinskii I. B. (2012). Statistical estimation of the risk of accidents on the railways. Nadezhnost', 41(2), pp. 104-117.
3. Risk management on railway transport. (2011). Ru Standard No. GOST R 5405-2011. Russian Federation. Mos-cow: Federal Agency on technical regulation and metrology.
4. Pugachev V. S. (1979). Probability theory and mathematical statistics: textbook. Moscow: Nauka.
5. Eurostat – Data Explorer. Available at: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?data¬set= rail_ac_catnmbr&lang=en (Accessed: 10 October 2013)

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 250 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа статьи заполните форму:

{jform=1,doi=10.14489/vkit.2014.07.pp.003-007}

.

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 250 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please fill out the form below:

{jform=2,doi=10.14489/vkit.2014.07.pp.003-007}

 

 

 

 

 

.

.

 

 
Search
Rambler's Top100 Яндекс цитирования