| Русский Русский | English English |
   
Главная Archive
14 | 11 | 2024
10.14489/vkit.2014.04.pp.021-026

DOI: 10.14489/vkit.2014.04.pp.021-026

Евельсон Л. И., Хандыго В. Г., Ширяева Л. И., Захаров С. М.
ПОСТРОЕНИЕ БАЗЫ ЗНАНИЙ ДЛЯ СИСТЕМАТИЗАЦИИ ОПЫТА ИССЛЕДОВАНИЙ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ КОЛЕСА И РЕЛЬСА
(с. 21–26)

Аннотация. Проанализированы основные факторы, влияющие на взаимодействие в системе «колесо–рельс». Предложена концепция информационного моделирования и создания хранилища знаний для данной предметной области. Рассмотрены особенности методики назначения коэффициента уверенности для правил продукционной модели представления знаний о взаимодействии колеса и рельса. Показаны возможности применения технологии экспертных систем для структурирования информации и результатов исследований и эксплуатации системы «колесо–рельс».

Ключевые слова: колесо; рельс; взаимодействие пути и подвижного состава; коэффициент уверенности; продукционные модели; трибодинамическое моделирование; информационное моделирование; экспертные системы.

 

Evelson L. I., Khandygo V. G., Shiryaeva L. I., Zakharov S. М.
DEVELOPMENT OF KNOWLEDGE BASE FOR SYSTEMATIZATION OF RESEARCH EXPERIENCE CONCERNING INTERACTION BETWEEN WHEELS AND RAIL
(pp. 21–26)

Abstract. A system approach is used for consideration of interaction between railway car and rail. The system “wheel–rail” is described and investigated. The main reliability and effectiveness characteristics of railway transport depend much upon behavior of the system “wheel–rail”. The main factors influencing on the interaction between wheel and rail had been concerned. A conception of information modeling of the complicated tribodynamical system “wheel–rail” had been proposed. It concerns taking place of quantitative and qualitative parameters simultaneously within the same model. A prototype of some Knowledge Warehouse (KW) based on a production model of knowledge representation had been developed for the considered project field. Some parts of the KW are presented in this paper. An estimation method of Confidence Coefficients (CC) for rules of the production model is proposed. The estimation is done on a base of various information resources analysis. The method had been used for estimation of the CC for the rules concerning factors relating with wear in the system. CC for the complicated rules and for logic chains are calculated threw the CC for simple rules by Byes formulas. C++ program realizing the proposed method had been developed. Creation and controlling of the KW was done by MS Access. A mechanism of logical output had been created for the KW. It can form the logical chains connecting the rules automatically. Usability of Expert Systems (ES) technologies for systematization, ordering and accumulation of knowledge regarding the “wheel–rail” system is demonstrated. Then created KW can be used for development of various ES for solution of concrete problems. For example, the ES estimating various lubrication regimes from view point of wear should be developed. Such ES use various parts of the KW and general output module.

Keywords: Wheel; Rail; Interaction of wheel and rail; Confidence coefficient; Production models; Tribodynamical modeling; Information modeling; Expert systems.

Рус

Л. И. Евельсон, В. Г. Хандыго, Л. И. Ширяева (Брянская государственная инженерно-технологическая академия)
С. М. Захаров (ОАО «Научно-исследовательский институт железнодорожного транспорта», Москва) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript

 

Eng

L. I. Evelson, V. G. Khandygo, L. I. Shiryaeva (Bryansk State Academy of Engineering and Technology)
S. М. Zakharov (JSC “Railway Research Institute”, Moscow) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript

 

Рус

1. Захаров С. М., Погорелов Д. Ю., Симонов В. А. Анализ влияния параметров экипажа и пути на интенсивность износа в системе колесо–рельс (на основе полного факторного эксперимента) // Вестник научно-исследовательского института железнодорожного транспорта. 2010. № 2. С. 31 – 35.
2. Захаров С. М., Сиротенко И. В., Жаров И. А. Моделирование работы трибосистемы «коленчатный вал–подшип¬ники–опоры блока цилиндров» двигателей внутреннего сгорания // Трение и износ. 1995. Т. 16, № 1. С. 47 – 54.
3. Евельсон Л. И., Хандыго В. Г. Информационная система для выбора материалов ходовой части железнодорожного подвижного состава // Информационные технологии, энергетика и экономика: сб. тр. 8-й Межрегион. (Междунар.) науч.-техн. конф. студентов и аспирантов. 2011. Т. 1. С. 120 – 124.
4. Евельсон Л. И. Некоторые методы анализа трибологической информации // Трение и износ. 2003. Т. 24, № 3. С. 323 – 328.
5. Захаров С. М., Ромен Ю. С. Математическое моделирование влияния параметров пути и подвижного состава на процессы изнашивания колеса и рельса // Вестник научно-исследовательского института железнодорожного транспорта. 2010. № 2. С. 26 – 30.
6. Черкашин Ю. М., Погорелов Д. Ю., Симонов В. А. Влияние параметров экипажей и пути на безопасность движения поездов // Вестник научно-исследо¬вательского института железнодорожного транспорта. 2010. № 2. С. 3 – 9.
7. Евельсон Л. И., Памфилов Е. А. Оптимизация узлов трения машин с учетом неопределенности информации в исходных данных // Трение и износ. 2006. Т. 27, № 2. С. 191 – 195.

Eng

1. Zakharov S. M., Pogorelov D. Iu., Simonov V. A. (2010). The influence analysis of the parameters of the crew and the way on the intensity of wear of the wheel-rail (on the basis of full factorial experiment). Vestnik Nauchno-issledovatel'skogo instituta zhe-leznodorozhnogo transporta, (2), pp. 31-35.
2. Zakharov S. M., Sirotenko I. V., Zharov I. A. (1995). Modeling of work of the tribosystem «crankshaft-bearings-cylinder block» of internal combustion engines. Trenie i iznos, 16(1), pp. 47-54.
3. Evel'son L. I., Khandygo V. G. (2011). Informatsionnaia sistema dlia vybora materialov khodovoi chasti zheleznodorozhnogo podvizhnogo sostava. (Information system for the selection of the materials for the chassis of railway rolling stock). Informatsionnye tekhnologii, energetika i ekonomika: sbornik trudov 8-i Mezhregio-nal'noi (Mezhdunarodnoi) nauchno-tekhnicheskoi konferentsii studentov i aspirantov. (Information technologies, energy and the economy: proceedings of the 8th Intraregional (International) scientific and technical conference for students and post-graduates). Vol. 1, pp. 120 – 124.
4. Evel'son L. I. (2003). Some methods of analysis of tribological information. Trenie i iznos, 24(3), pp. 323-328.
5. Zakharov S. M., Romen Iu. S. (2010). Mathematical modeling of influence of parameters of the way and rolling stock on the wear processes of wheel and rail. Vestnik Nauchno-issledovatel'skogo instituta zheleznodorozhnogo transporta, (2), pp. 26-30.
6. Cherkashin Iu. M., Pogorelov D. Iu., Simonov V. A. (2010). The influence of parameters of carriage and paths for traffic safety of trains. Vestnik Nauchno-issledovatel'skogo instituta zheleznodorozhnogo transporta, (2), pp. 3-9.
7. Evel'son L. I., Pamfilov E. A. (2006). Optimization of friction units of machines with the uncertainty of information in the source data. Trenie i iznos, 27(2), pp. 191-195.

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 250 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа статьи заполните форму:

{jform=1,doi=10.14489/vkit.2014.04.pp.021-026}

.

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 250 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please fill out the form below:

{jform=2,doi=10.14489/vkit.2014.04.pp.021-026}

 

 

 

 

 

.

.

 

 
Search
Rambler's Top100 Яндекс цитирования