| Русский Русский | English English |
   
Главная Archive
22 | 12 | 2024
10.14489/vkit.2014.02.pp.039-044

DOI: 10.14489/vkit.2014.02.pp.039-044

Долгополов В. А., Моисеенко С. И.
АВТОМАТИЗАЦИЯ ПОДДЕРЖКИ ПОЛЬЗОВАТЕЛЕЙ В ДИСТАНЦИОННЫХ УЧЕБНЫХ КУРСАХ
(с. 39 – 44)

Аннотация. Предложен подход к автоматизации поддержки пользователей в системах дистанционного обучения. Выявлены типичные проблемы, связанные с проверкой выполнения практических упражнений, и способы их решения. Рассмотрены общая структура базы знаний, а также детальный алгоритм определения характера ошибки пользователя. Приведен пример, демонстрирующий реализацию предложенного подхода.

Ключевые слова: дистанционное обучение; поддержка пользователей; автоматизация поддержки; локализация ошибок.


Dolgopolov V. A., Moiseenko S. I.
STUDENT SUPPORT AUTOMATION IN DISTANCE LEARNING COURSES
(pp. 39 – 44)

Abstract. None of the automated learning systems is able to predict all the problems that a student may face using them. Thus, it is not possible to absolutely exclude presence of a teacher or a specialist in the field of study. Uniform answers by learning system support can be automated by means of a hint subsystem. Unfortunately, typical mistakes do not cover all the possibilities. But – which is more important – a hint within that approach is not related to the mistake being made, e.i. at any mistake there is a same set of hints displayed for a certain task. For troubleshooting a specific mistake (which would solve the problem of automated assistance) building a knowledge base within learning system on the basis of the replies by support service is suggested. A certain feature of an automated help of a learning system should be pointed out – it should not provide ready solutions but detect admitted mistakes and inform user about them. The student should correct the mistakes and discover the right solution himself. This paper proposes an approach to methodological support automation in distance learning systems. Typical problems associated with examination of practical exercises and solutions to them are being highlighted. It also considers general structure of knowledge base, as well as the detailed algorithm for determining the nature of user error. An example showing the implementation of the approach described is given.

Keywords: E-learning; Student support; Support automation; Error localization.

Рус

 В. А. Долгополов, С. И. Моисеенко (Южный федеральный университет, Ростов-на-Дону) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript

Eng

 V. A. Dolgopolov, S. I. Moiseenko (Southern Federal University,  Rostov-on-Don) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript

Рус

1. Бойков А. А. Автоматизированный контроль навыков решения сложных позиционных задач // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2013. № 1. С. 22 – 24.
2. Бойков А. А., Федотов А. М. Применение шаблонов для анализа геометрических построений при решении задач начертательной геометрии в автоматизированной системе // Вестник компьютерных и инфор-мационных технологий. 2011. № 3. С. 29 – 35.
3. Бойков А. А. Разработка методов обучения и контроля в автоматизированном учебном комплексе // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2008. № 7. С. 47 – 49.
4. Долгополов В. А. Формирование проверочных данных для обучающей системы // Тр. аспирантов и соискателей Южного федер. ун-та. 2012. Т. XVII. С. 207 – 210.
5. Моисеенко С. И., Майстренко А. В. Интерактивное дистанционное обучение: от тестов – к упражнениям // Вестник ДГТУ. 2002. Т. 2, № 3(13). С. 333 – 336.
6. Грибова В. В., Федорищев Л. А. Обучающие виртуальные системы и средства их создания // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2012. № 3. С. 48 – 51.
7. Больных А. А. Подходы к формированию базы знаний для организации управления корпоративными информационными системами в сфере образования // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2009. № 8. С. 31 – 38.

Eng

1. Boikov A. A. (2013). Automated verification of ability to solve complex positional problems. Vestnik komp'iuternykh i informatsionnykh tekhnologii, (1), pp. 22-24.
2. Boikov A. A., Fedotov A. M. (2011). Using templates for geometrical constructions analysis in process of descriptive geometry tasks solving in automated training system. Vestnik komp'iuternykh i informatsionnykh tekhnologii, (3), pp. 29-35.
3. Boikov A. A. (2008). Development of methods of training and control in automated educational complex. Vestnik komp'iuternykh i informatsionnykh tekhnologii, (7), pp. 47-49.
4. Dolgopolov V. A. (2012). Formirovanie proverochnykh dannykh dlia obuchaiushchei sistemy. (Formation of testing data for the educational system). Trudy aspirantov i soiskatelei Iuzhnogo federal'nogo universiteta. Proceedings of postgraduate students and applicants of the South Federal University. Vol. XVII, pp. 207-210.
5. Moiseenko S. I., Maistrenko A. V. (2002). Interactive distance learning: from tests - to exercises. Vestnik DGTU (Vol. 2), 13(3), pp. 333-336.
6. Gribova V. V., Fedorishchev L. A. (2012). Virtual learning environment and tools for its development. Vestnik komp'iuternykh i informatsionnykh tekhnologii, (3), pp. 48-51.
7. Bol'nykh A. A. (2009). Approaches to the formation of a knowledge base for organization of management of corporate information systems in education. Vestnik komp'iuternykh i informatsionnykh tekhnologii, (8), pp. 31-38.

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 250 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа статьи заполните форму:

{jform=1,doi=10.14489/vkit.2014.02.pp.039-044}

.

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 250 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please fill out the form below:

{jform=2,doi=10.14489/vkit.2014.02.pp.039-044}

 

 

 

 

 

.

.

 

 
Search
Rambler's Top100 Яндекс цитирования