| Русский Русский | English English |
   
Главная Archive
19 | 11 | 2024
10.14489/vkit.2023.05.pp.020-027

DOI: 10.14489/vkit.2023.05.pp.020-027

Амаева Л. А.
СПОСОБ СБОРА ДАННЫХ О ВЗАИМОДЕЙСТВИИ ОБУЧАЮЩЕГОСЯ С СИСТЕМОЙ ЭЛЕКТРОННОГО ОБУЧЕНИЯ
(c. 20-27)

Аннотация. В условиях цифровизации образования система обучения совершенствуется, в процесс обучения внедряются системы управления обучением для смешанного и дистанционного обучения. Современные системы электронного обучения не предоставляют обучающимся адаптивный контент, а работают по принципу «одинаковый материал для всех». Адаптация учебного материала под возможности каждого студента положительно отражается на эффективности обучения. Чтобы оценить это влияние, необходимо иметь данные о пользователе, который будет работать с учебным контентом в системе электронного обучения. Рассмотрен один из способов сбора данных о работе обучающегося в системе с помощью разработки и внедрения плагина в LMS (Learning Management System) Moodle.

Ключевые слова:  электронная информационно-образовательная среда; LMS Moodle; плагин; Moodle API.

 

Amaeva L. A.
THE METHOD OF COLLECTING DATA ON THE INTERACTION OF THE STUDENT WITH THE E-LEARNING SYSTEM
(pp. 20-27)

Abstract. In the context of digitalization of education, the learning system is being improved and learning management systems (LMS) for mixed and distance learning are being introduced into the learning process. An integral part of any online education system is an electronic information and educational environment. Modern e-learning systems do not provide students with adaptive content, but work on the principle of “the same material for everyone”. The collection and analysis of data on user interaction in the electronic information and educational environment is attracting more and more attention as a promising approach to promoting a modern understanding of the learning process, and also contributes to understanding student’s behavior. The need to collect data on student’s interaction is motivated by the emergence of many educational analysts, who seek to use data analysis to support decisions made at each level of education. The collection and analysis of available data on the participation rate in the elements of the course of students, their activity contribute to the understanding and optimization of learning, as well as the assessment of the educational environment, where learning takes place. The paper considers one of the ways to collect data on the student's work in the system by developing and implementing a plugin in LMS Moodle. The developed plugin successfully collects statistics on the interaction of students in the e-education system with the EIOS system.This statistics can be used for further analysis. To test the developed plugin, different versions of LMS Moodle were installed. As a result of testing the plugin, it was revealed that the application functions with earlier versions of Moodle, but has a relatively lower speed compared to the versions above.

Keywords: Electronic information and educational environment; LMS Moodle; Plugin; Moodle API.

Рус

Л. А. Амаева (Нижнекамский химико-технологический институт (филиал) Казанского национального исследовательского технологического университета, Нижнекамск, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Eng

L. A. Amaeva (Kazan National Research Technological University, Nizhnekamsk, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Рус

1. Лебедева М. Б., Агапонов С. В., Горюнова М. А. Дистанционные образовательные технологии: проектирование и реализация учебных курсов. СПб.: БХВ-Петербург, 2010. 336 с.
2. Мясникова Т. С., Мясников С. А. Система дистанционного обучения MOODLE. Харьков, 2018. 232 с.
3. Цибульский Г. М., Вайнштейн Ю. В., Есин Р. В. Разработка адаптивных электронных обучающих курсов в среде LMS Moodle. Красноярск: Сиб. федер. ун-т, 2018. 168 с.
4. Низаметдинов Ш. У., Румянцев В. П. Анализ данных: учеб. пособие. М.: НИЯУ «МИФИ», 2019. 288 с.
5. Анисимов А. М. Работа в системе дистанционного обучения Moodle. Харьков: ХНАГХ, 2020. 292 с.
6. Гураков А. В., Кручинин В. В., Морозова Ю. В., Шульц Д. С. Технологии электронного обучения: учеб. пособие. Томск: ФДО, ТУСУР, 2019. 68 с.
7. Лукьянов П. Б., Маркова С. В. Разработка и реализация портальных решений: практикум. М.: Прометей, 2020. 164 с.
8. Бурняшов Б. А. Электронное обучение в учреждении высшего образования: учебно-методическое пособие. М.: РИОР: ИНФРА-М, 2021. 119 с.

Eng

1. Lebedeva M. B., Agaponov S. V., Goryunova M. A. (2010). Distance learning technologies: design and implementation of training courses. Saint Petersburg: BHV-Peterburg. [in Russian language]
2. Myasnikova T. S., Myasnikov S. A. (2018). Distance learning system MOODLE. Har'kov. [in Russian language]
3. Tsibul'skij G. M., Vajnshtejn Yu. V., Esin R. V. (2018). Development of adaptive e-learning courses in the LMS Moodle environment. Krasnoyarsk: Sibirskiy federal'niy universitet. [in Russian language]
4. Nizametdinov Sh. U., Rumyantsev V. P. (2019). Data analysis: textbook. Moscow: NIYaU «MIFI». [in Russian language]
5. Anisimov A. M. (2020). Work in the distance learning system Moodle. Har'kov: HNAGH. [in Russian language]
6. Gurakov A. V., Kruchinin V. V., Morozova Yu. V., Shul'ts D. S. (2019). E-learning technologies: textbook. Tomsk: FDO, TUSUR. [in Russian language]
7. Luk'yanov P. B., Markova S. V. (2020). Development and implementation of portal solutions: practical work. Moscow: Prometey. [in Russian language]
8. Burnyashov B. A. (2011). E-learning in the institution of higher education: educational and methodological manual. Moscow: RIOR: INFRA-M. [in Russian language]

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 500 руб. (в том числе НДС 20%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/vkit.2018.01.pp.003-012

и заполните  форму 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

 

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 500 rubles. (including VAT 20%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/vkit.2018.01.pp.003-012

and fill out the  form  

 

.

 

 

 
Search
Rambler's Top100 Яндекс цитирования