10.14489/vkit.2022.11.pp.024-036 |
DOI: 10.14489/vkit.2022.11.pp.024-036 Коновалов В. А. Аннотация. Проведено исследование способов самообучения и обучения с учителем искусственного интеллекта в задаче противодействия отмыванию доходов, полученных преступным путем, и финансированию терроризма на неполных, неоднородных (гетерогенных) больших данных социально-экономических систем. Синтезирована N-схема алгоритма Маркова с количественной мерой индукции. Предложен способ записи количества взаимосвязей (взаимодействий) объектов больших данных в базу данных искусственного интеллекта. Рассмотрены теоретические положения парадокса Гемпеля с классами. Синтезирована диаграмма вхождений Маркова для этого логического парадокса. Исследован парадокс Гемпеля с классами в условиях неполноты и неоднородности (гетерогенности) выборки данных. Представлены способ индуктивного самообучения искусственного интеллекта в N-схеме алгоритма Маркова с количественной мерой индукции, а также способ использования ассоциатора m для обучения искусственного интеллекта в N-схеме алгоритма Маркова. В рамках исследования способов обучения с учителем обозначена научная задача преодоления парадокса Гемпеля для классов. Предложенный способ категорно предопределенного, индуктивного, направленного учителем самообучения показывает, что искусственный интеллект фактически должен обучаться учителем, иначе говоря, не может без него корректно самообучаться. Ключевые слова: Марков; индукция; парадокс Гемпеля; большие данные; теория категорий; социально-экономическая система; искусственный интеллект.
Konovalov V. A. Abstract. The methods of self-learning and learning with an artificial intelligence teacher are being investigated. The research is carried out in the interests of solving the problems of countering money laundering and terrorist financing on incomplete, heterogeneous big data of socio-economic systems. The N-scheme of the Markov algorithm with a quantitative measure of induction is synthesized. A method is proposed for recording the number of relationships (interactions) of big data objects in the database of artificial intelligence. The theoretical provisions of Hempel’s paradox with classes are considered. The Hempel paradox is evaluated in heterogeneous big data. The Markov occurrence diagram for Hempel’s paradox with classes is synthesized. The Hempel paradox with classes is investigated under conditions of incompleteness and heterogeneity of the data sample. A method of inductive self-learning of artificial intelligence in the N-scheme of the Markov algorithm with a quantitative measure of induction is proposed. The method of using the associator m for training artificial intelligence in the N-scheme of the Markov algorithm is presented. A method of category, predetermined, inductive, teacher-directed self-study is proposed. It is concluded that self-learning methods have a limited potential for mathematical expressiveness. The reason for the low expressiveness is the inability to correctly operate with classes and categories, as well as the limitations of the possibility of logical predestination of truth, taking into account the heterogeneous, anthropogenic nature of objects and morphisms. The study of methods of teaching without a teacher revealed the scientific task of overcoming the Hempel paradox for classes of objects. It is indicated that the proposed method of categorically predetermined, inductive, teacher-directed self-learning actually shows that artificial intelligence a priori must be trained by a teacher, in other words, it cannot correctly self-study without it. Keywords: Markov; Induction; Hempel’s paradox; Big data; Category theory; Socio-economic system; Artificial intelligence.
РусВ. А. Коновалов (ОАО «Курскрезинотехника», Курск, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript EngV. A. Konovalov (Open Joint-Stock Company “Kurskrezinotekhnika”, Kursk, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
Рус1. ГОСТ Р ИСО/МЭК 20546–2021. Информационные технологии. Большие данные. Обзор и словарь. М.: Стандартинформ, 2021. 21 с. Eng1. Information Technology. Big data. Review and dictionary. (2021). National standard No. GOST R ISO/MEK 20546–2021. Moscow: Standartinform. [in Russian language]
РусСтатью можно приобрести в электронном виде (PDF формат). Стоимость статьи 500 руб. (в том числе НДС 20%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке. После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи. Для заказа скопируйте doi статьи: 10.14489/vkit.2022.11.pp.024-036 Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных. .
EngThis article is available in electronic format (PDF). The cost of a single article is 500 rubles. (including VAT 20%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank. After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail. To order articles please copy the article doi: 10.14489/vkit.2022.11.pp.024-036 and fill out the
.
|