| Русский Русский | English English |
   
Главная
19 | 04 | 2024
10.14489/vkit.2017.04.pp.045-050

 DOI: 10.14489/vkit.2017.04.pp.045-050

Беришева Е. Д., Крушель Е. Г.
О ПРИМЕНЕНИИ МЕТОДОВ МНОГОКРИТЕРИАЛЬНОЙ ОПТИМИЗАЦИИ В ЗАДАЧЕ РАЦИОНАЛЬНОГО ВЫБОРА ПАРАМЕТРОВ ГОРОДСКОЙ СИСТЕМЫ ОБЩЕСТВЕННОГО ПАССАЖИРСКОГО АВТОТРАНСПОРТА
(c. 45-50)

Аннотация. Предложено обоснование изменений параметров транспортной системы (ТС) городского общественного пассажирского автотранспорта в результате внедрения мероприятий по повышению эффективности, планируемых муниципалитетом небольшого города. Введен векторный критерий, состоящий из частных показателей качества работы ТС с позиций различных социальных групп. Предложены способы скаляризации векторного критерия. Дана оценка вариантов значений параметров ТС, последовательно оптимизирующих каждый из компонентов векторного критерия при скаляризации. Приведен пример эффективной векторной оптимизации для нахождения компромиссных значений параметров ТС, приемлемых для всех заинтересованных социальных групп.

Ключевые слова:  многокритериальная оптимизация; скаляризация векторного критерия; компромисс; транспортная система с муниципальной и частной формами собственности; рациональный выбор параметров транспортной системы.

 

Berisheva E. D., Krushel E. G.
ON THE MULTI-OBJECTIVE APPROACH APPLICATION TO THE CITY SOCIAL PASSENGERS MOTOR TRANSPORT SYSTEM PARAMETERS RATIONAL CHOICE
(pp. 45-50)

Abstract. The common problem of article concerns the control of small city social passengers transport system with two forms of transport facilities ownership i.e. the municipal ownership as well as the properties of the private transport units’ owners. Particularly the item deals with the approach to the problem of the transport system parameters vector rational choice. The elements of parameters vector are follows: the passengers fare, transport facilities number, and the profit at each of the transport routes as well as the passengers flow at each of the small city transport net arcs. The rational choice problem statement follows the multi-objective optimization theory approach. The choice of such approach is validated by the necessity to take into account the partial conflicts of the different social groups’ interests in the transport system performance (i.e. the interests of the groups of passengers, transport facilities owners, the organization of road traffic control, and the municipal governance). The particular objectives are proposed for the transport system efficiency appraisal from each social group points of view. These particular objectives are treated as the components of the vector criterion. The optimization of latter leads to the achievement of the transport system parameters compromising values acceptable to the social groups mentioned above. Two variants of the vector criterion scalarization are proposed. First variant replaces the vector criterion by the scalar sum of vector components normed deviations from their optimal values (i.e. from the potentially attainable value when the given component serves as the scalar objective in the transport system parameters choice problem). The second one follows the ideas of the Chebyshev’s leveling which leads to the minimax determination of the common bound for each vector component normed deviation from its optimal value. The examples of the parameters choice proposed technique show the advantages of the multi-objective optimization. The determined values of the particular objectives by means of the multi-objective optimization procedures appear to be acceptable for each social group whereas the optimization of anyone of the partial objectives leads to the inadmissible losses in the remaining partial objectives values. The reasons of the municipal governance participation in the control dealing with not only municipal transport activity but also private one were mentioned out. Particularly the desirability of transform of the present two-level control structure (route owner – individual transport facility owner) to three-level structure, high (municipal) level of which is ought to coordinate the action of the city transport system as a whole. The results of research may be useful for the city municipal governance activity directed to the improvement of transport system operation.

Keywords: Multi-objective optimization; Vector criterion scalarization; Compromise; Transport system with the municipal and private forms of ownership; Rational parameters choice.

Рус

 Е. Д. Беришева, Е. Г. Крушель (Камышинский технологический институт (филиал) Волгоградского государственного технического университета, г. Камышин, Волгоградская обл., Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript

Eng

E. D. Berisheva, E. G. Krushel (Kamyshin Technological Institute (Branch) of Federal State Budgetary Educational Establishment of Higher Education “Volgograd State Technical University”, Kamyshin, Volgograd region, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Рус

1. Соболь И. М., Статников Р. Б. Выбор оптимальных параметров в задачах со многими критериями. М.: Дрофа, 2006. 175 с.
2. Салуквадзе М. Е. Об оптимизации векторных функционалов. I. Программирование оптимальных траекторий // Автоматика и телемеханика. 1971. № 8. C. 5 – 15.
3. Примак М. Е. О сходимости модифицированного метода чебышевских центров решения задач выпуклого программирования // Кибернетика. 1977. № 5. С. 100 – 102.
4. An Experience of Optimization Approach Application to Improve the Urban Passenger Transport structure / E. G. Krushel et al. // Communications in Computer and Information Science. 2014. V. 466 CCIS. P. 27 – 39.
5. Статическая модель системы общественного автотранспорта малого города / Е. Г. Крушель и др. // Известия Волгоградского государственного технического университета. 2015. № 13(177). С. 100 – 104.

Eng

1. Sobol' I. M., Statnikov R. B. (2006). Choice of optimal parameters in problems with multiple criteria: textbook for universities. (2nd Ed. Revised and Supplemented). Moscow: Drofa. [in Russian language]
2. Salukvadze M. E. (1971). Optimization of vector functionals. I. Programming of optimal trajectories. Avtomatika i telemekhanika, (8), pp. 5-15. [in Russian language]
3. Primak M. E. (1977). Convergence of the modified method of Chebyshev centers for solving convex programming problems. Kibernetika, (5), pp. 100-102. [in Russian language]
4. Krushel E. G. et al. (2014). An experience of optimization approach application to improve the urban passenger transport structure. Communications in Computer and Information Science, 466, pp. 27-39.
5. Krushel E. G. et al. (2015). Static model of the public transport system of a small city. Izvestiia Volgogradskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta, 177(13), pp. 100-104. [in Russian language]

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/vkit.2017.04.pp.045-050

и заполните  ФОРМУ 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/vkit.2017.04.pp.045-050

and fill out the  FORM  

.

 

 

 
Баннер
Баннер
Rambler's Top100 Яндекс цитирования