| Русский Русский | English English |
   
Главная
20 | 04 | 2024
10.14489/vkit.2018.05.pp.010-018

DOI: 10.14489/vkit.2018.05.pp.010-018

Мужичек С. М., Хрулин С. В., Скрынников А. А., Набоков С. А., Ефанов В. В.
ИНТЕГРАЛЬНЫЙ ПОКАЗАТЕЛЬ ТЕХНИЧЕСКОЙ ИСПРАВНОСТИ ЛЕТАТЕЛЬНОГО АППАРАТА НА ЭТАПАХ ВЗЛЕТА И ПОСАДКИ
(c. 10-18)

Аннотация. Проведен анализ влияния отказов систем летательного аппарата (ЛА) на этапах взлета и посадки на безопасность полетов. Показано, что на этапах взлета и посадки ЛА существует проблема дефицита информации, имеющейся в распоряжении экипажа. Поэтому возникает необходимость предоставления экипажу дополнительной информации, которая позволит ему иметь полное представление о взлете и посадке, а также своевременно распознавать нештатные ситуации, связанные с возникновением отказов систем ЛА, пониженными темпами роста и падения скорости соответственно при пробеге и разбеге, другими причинами. Предложены интегральный показатель технической исправности ЛА на этапах взлета и посадки, методика его определения. Разработаны рекомендации по практическому определению интегрального показателя технической исправности на борту ЛА.

Ключевые слова:  летательный аппарат; взлет; посадка; исправность; технические системы; интегральный показатель.

 

Muzhichek S. M., Khrulin S. V., Skrynnikov A. A., Nabokov S. A., Efanov V. V.
INTEGRATED INDEX ОF TECHNICAL CORRECTION FLIGHT ОF THE FLIGHTING UNIT AT THE STAGES OF TAKE-OFF AND LANDING
(pp. 10-18)

Abstract. An analysis is made of the impact of aircraft system  failures during takeoff and landing phases on flight safety. It was established that the aircraft accidents and the preconditions for them during the take-off and landing of the aircraft, if the crew's errors are excluded, are mainly related to engine failures, the destruction of the wheels of the chassis wheels, the failures in the front wheel control system, and the non-calculating centering of the aircraft. It is shown that at the stages of take-off and landing of aircraft there is a problem of the deficit of information available to the crew. Therefore, there is a need to provide the crew with additional information that will allow them to have a full understanding of the course of take-off and landing, and to recognize in a timely manner abnormal situations related to the occurrence of aircraft systems failures, a slow rate of speed increase on the takeoff run, a reduced rate of speed drop at run and other reasons. The integral index of technical serviceability of the aircraft is proposed at the stages of its take-off and landing, which, in the absence of disturbing factors, is a constant throughout the take-off or run, which makes it easier to control it. This indicator is called an “effective mass”. The method of its determination is proposed. The recommendations on practical determination of the integral indicator of technical service on board the aircraft have been developed. Practical use of the integral indicator of technical serviceability of the aircraft at the stages of its take-off and landing will allow monitoring the technical integrity of the aircraft, as well as controlling the rate of increase (decrease) in its speed during take-off and landing, which will allow the crew to make informed decisions and, therefore, improve flight safety. In addition, information on the abnormalities on board aircraft will allow the engineering and technical staff to make their prompt elimination.

Keywords: Aircraft; Take-off; Landing; Serviceability; Technical systems; Integrated index.

Рус

С. М. Мужичек, С. В. Хрулин, А. А. Скрынников, С. А. Набоков (ФГУП «Государственный научно-исследовательский институт авиационных систем» ГНЦ РФ, Москва, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
В. В. Ефанов (Военный учебно-научный центр Военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия имени профессора Н. Е. Жуковского и Ю. А. Гагарина» Министерства обороны РФ, Воронеж, Россия)

 

Eng

S. M. Muzhichek, S. V. Khrulin, А. А. Skrynnikov, S. A. Nabokov (State Research Institute of Aviation Systems, State Scientific Center of Russian Federation, Moscow, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript
V. V. Efanov (Military Educational and Scientific Centre of the Air Force N. E. Zhukovsky and Y. A. Gagarin Air Force Academy the Ministry of Defence of the Russian Federation, Voronezh, Russia)

 

Рус

1. Кубланов М. С. Математическое моделирование задач летной эксплуатации воздушных судов на взлете и посадке. М.: РИО МГТУ ГА, 2013. 270 с.
2. Авиационные правила. Ч. 25. Нормы летной годности самолетов транспортной категории: утв. Постановлением 28-й сессии Совета по авиации и использованного воздушного пространства от 11.12.2008 / Межгосударственный авиационный комитет. М.: Авиаиздат, 2009. 266 с.
3. Глубокая М. Г. Современное состояние вопроса решения проблемы безопасности на этапе взлета // Искусственный интеллект. 2005. № 4. С. 370 – 380.
4. Глубокая М. Г. Метод оценки вероятностей ошибок первого и второго рода системы поддержки принятия решений на этапе взлета магистрального самолета // Искусственный интеллект. 2006. № 3. С. 396 – 403.
5. Глубокая М. Г. Метод контроля процесса взлета по функции эффективной взлетной массы // Ученые записки ЦАГИ. 2009. Т. ХL, № 1. С. 82 – 91.
6. Глубокая М. Г. Облик бортовой системы поддержки принятия решений на этапе взлета пассажирского самолета // Изв. РАН. Теория и системы управления. 2009. № 3. С. 105 – 121.
7. Глубокая М. Г. Пути решения проблемы безопасности на этапе взлета // Навигация и управление летательными аппаратами. 2010. № 2. С. 74 – 87.
8. Пат. 2348908 Российская Федерация, МПК G01G 19/08. Способ определения полной массы транспортного средства и транспортное весовое устройство / Ефанов В. В., Мужичек С. М.; заявитель и патентообладатель Ефанов В. В., Мужичек С. М. № 2007143276/28; заявл. 21.11.2007; опубл. 10.03.2009, Бюл. № 7. 9 с.
9. Пат. 2443991 Российская Федерация, МПК G01М 17/02, G01S 13/88. Способ контроля состояния конструкции летательного аппарата и устройство для его осуществления / Мужичек С. М., Ефанов В. В., Ефимов А. В.; заявитель и патентообладатель Мужичек С. М., Ефанов В. В., Ефимов А. В. № 2010127964/28; заявл. 07.07.2010; опубл. 27.02.2012, Бюл. № 6. 13 с.
10. Пат. 2502058 Российская Федерация, МПК G01М 17/00. Способ контроля состояния конструкции летательного аппарата и устройство для его осуществления / Мужичек С. М., Ефанов В. В., Ефимов А. В.; заявитель и патентообладатель Мужичек С. М., Ефанов В. В., Ефимов А. В. № 2012136186/11; заявл. 23.08.2012; опубл. 20.12.2013, Бюл. № 35. 14с.
11. Пат. 2549601 Российская Федерация, МПК G01 М 17/02; G01S 13/88; В64С 25/26. Способ контроля состояния конструкции летательного аппарата и устройство для его осуществления / Мужичек С. М., Ефанов В. В., Ефимов А. В., Гриненко Л. Г.; заявитель и патентообладатель Мужичек С. М., Ефанов В. В., Ефимов А. В., Гриненко Л. Г. № 2014115387/11; заявл. 17.04.2014; опубл. 27.04.2015, Бюл. № 12. 19 с.

Eng

1. Kublanov M. S. (2013). Mathematical modeling the problems of flight operation of aircraft on takeoff and landing. Moscow: MGTU GA. [in Russian language]
2. Aviation rules. Part 25. Norms of airworthiness of aircraft of the transport category. (2009). International Aviation Committee. Moscow: Aviaizdat. [in Russian language]
3. Glubokaya M. G. (2005). The current state of solving the security problem during the take-off phase. Iskusstvennyi intellekt, (4), pp. 370-380. [in Russian language]
4. Glubokaya M. G. (2006). The method for estimating the probabilities of errors of the first and second kind of decision support system during the take-off of the main aircraft. Iskusstvennyi intellekt, (3), pp. 396-403. [in Russian language]
5. Glubokaya M. G. (2009). Method for controlling the process functions of effective takeoff weight. Uchenye zapiski TSAGI, ХL(1), pp. 82-91. [in Russian language]
6. Glubokaya M. G. (2009). The shape of the on-board decision support system during the take-off phase of a passenger aircraft. Izvestiya RAN. Teoriya i sistemy upravleniya, (3), pp. 105-121. [in Russian language]
7. Glubokaya M. G. (2010). Ways to solve the security problem during take-off. Navigaciya i upravlenie letatel'nymi apparatami, (2), pp. 74-87. [in Russian language]
8. Efanov V. V, Muzhichek S. M. (2009). Method for determining the total mass of the vehicle and the transport weighing device. Ru Patent No. 2348908. Russian Federation. [in Russian language]
9. Muzhichek S. M., Efanov V. V. (2012). The method for monitoring the state of the design of an aircraft and the device for its implementation. Ru Patent No. 2443991. Russian Federation. [in Russian language]
10. Muzhichek S. M., Efanov V. V., Efimov A. V. (2013). The method for monitoring the state of the design of an aircraft and the device for its implementation. Ru Patent No. 2502058. Russian Federation. [in Russian language]
11. Muzhichek S. M. et al. (2015). The method for monitoring the state of the design of an aircraft and the device for its implementation. Ru Patent No. 2549601. Russian Federation. [in Russian language]

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/vkit.2018.05.pp.010-018

и заполните  форму 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

 

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/vkit.2018.05.pp.010-018

and fill out the  form  

 

.

 

 

 
Баннер
Баннер
Rambler's Top100 Яндекс цитирования